មេរៀនមួយសម្រាប់ស្ត្រីក្នុងចំណងអាពាហ៍ពិពាហ៍
Send to friendកំណែ​ដែល​ងាយ​​ស្រួល​បោះពុម្ព​

នា​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ កាសែត​ក្នុង​ស្រុក​មួយ​បាន​ផ្សាយ​ថា ស្ត្រី​ខ្មែរ​ម្នាក់​នៅ​ឯ​ខេត្ត​កំពង់​ធំ​បាន​ដាក់​ពាក្យបណ្ដឹង​ទៅ​ស្ថានទូត ​នៃ​ប្រទេស​បែលហ្សិក​ប្រចាំ​កម្ពុជា ដើម្បី​ទាមទារ​សុំ​ឲ្យ​ប្ដី​របស់​ខ្លួន​​ជា​ជនជាតិ​បែលហ្សិក​ដែល​បាន​លួច​ គេច​ខ្លួន​ត្រឡប់​ទៅ​ស្រុក​វិញ​ ហើយ​បាត់​ដំណឹង​សូន្យ​ឈឹង​នោះ​ឲ្យ​ជួយ​ផ្ដល់​អាហារកិច្ច​ចិញ្ចឹម​កូនស្រី។

កាសែត​​បាន​រាយការណ៍​ថា ស្ត្រី​ខ្មែរ​រូប​នោះ​បាន​ពឹង​ពាក់​ចាងហ្វាង​កាសែត​ម្នាក់​ឲ្យ​ជួយ​យក​ពាក្យបណ្ដឹង​នេះ​ទៅ​ស្ថានទូត​បែលហ្សិក ដោយ​គាត់​មិន​ទាន់​បាន​ដឹង​ថា ពាក្យបណ្ដឹង​នោះ​បាន​ទៅ​ដល់​ស្ថានទូត​បែលហ្សិក​ឬ​ក៏​អត់​នោះ​ទេ។

ជា​ការ​ពិត ករណី​បែប​នេះ​ទំនង​ជា​ករណី​ដ៏​កម្រ​មួយ ដែល​មាន​ជនជាតិ​ស្បែក​ស​ច្រមុះ​ស្រួច​លួច​រត់​ចោល ដោយ​គ្មាន​ការ​ទទួល​ខុសត្រូវ​ចំពោះ​ប្រពន្ធ​កូន​ដែល​មាន​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ស្របច្បាប់​បែបនេះ។ មែន​ហើយ ពិត​ជា​មាន​ច្រើន​ដែល​បុរស​បរទេស​បាន​រួម​មេត្រី​ជា​មួយ​ស្ត្រី​ខ្មែរ ដោយ​ខ្លះ​បាន​កូន ហើយ​ខ្លះ​ទៀត​ក៏​មិន​ទាន់​បាន ហើយ​ពួកគេ​បាន​ដាក់​មេផាយ​បិត​សាប៊ូ​បាតជើង​រត់​ចោល​នារី​ខ្មែរ​គ្មាន​ងាក​ ក្រោយ ទុក​ឲ្យ​នារី​ខ្មែរ​ចិញ្ចឹម​កូន​លេង​តែ​ម្នាក់​ឯង​យ៉ាង​កណ្ដោចកណ្ដែង​ក្នុង​ វាលវដ្តសង្សារ​នេះ។ ប៉ុន្តែ​ករណី​នេះ​ច្រើន​តែ​កើត​មាន​ចំពោះ​គូស្នេហ៍​ដែល​មិន​មាន​មង្គលការ​ ស្រប​ច្បាប់ ពិសេស​នៅ​ជំនាន់​អ៊ុនតាក់​នា​ឆ្នាំ ១៩៩០-៩៣ ដែល​កាល​ពី​ពេល​នោះ​មាន​ជន​បរទេស​ទាំង​អាស៊ី អឺរ៉ុប ទាំង​អាហ្វ្រិក និង​អាមេរិក​រាប់​សែន​នាក់​ដែល​បាន​មក​ជួយ​សម្របសម្រួល​ការងារ​បោះឆ្នោត​ ជាតិ​លើក​ដំបូង​នៅ​កម្ពុជា​យើង បន្ទាប់​ពី​សង្គ្រាម​ហែកហួរ​គ្នា​អស់​រយៈ​ពេល ២០ ឆ្នាំ​គឺ​ចាប់​ពី​ឆ្នាំ ១៩៧០ ដល់​ឆ្នាំ ១៩៩០។ បច្ចុប្បន្ន​មាន​កូន​អ៊ុនតាក់​ច្រើន​ណាស់​ដែល​ពួក​គេ​រស់​នៅ​ពេញ​វ័យ តែ​មិន​ដឹង​ឪពុក​នៅ​ទី​ណា។ អ៊ុនតាក់​ជា​ពាក្យ​ដែល​បាន​មក​ពី​អក្សរ​អង់គ្លេស​ថា UNTAC (United Nations Transitional Authority in Cambodia) ដោយ​មាន​ន័យ​ថា អាជ្ញាធរ​បណ្ដោះអាសន្ន​របស់​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​នៅ​កម្ពុជា។​

ឥឡូវ​យើង​និយាយ​តែ​ពី​រឿង​គូស្នេហ៍​ដែល​​មាន​មង្គលការ ឬ​មាន​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ស្របច្បាប់​វិញ​ម្ដង។ ករណី​ស្រដៀង​គ្នា​ទៅ​នឹង​ស្ត្រី​នៅ​ខេត្ត​កំពង់ធំ​ខាង​លើ​នេះ​គឺ​ពិត​ជា​កើត ​មាន​រាប់​មិន​អស់​ចំពោះ​បុរស​អាស៊ី។ ចុះ​បុរស​ខ្មែរ​របស់​យើង​វិញ​យ៉ាង​ម៉េច​ដែរ? ពិបាក​នឹង​និយាយ​ណាស់ គឺ​ហា​ទៅ​វា​ស្លាក់​ខ្ជាក់​ទៅ​វា​ស្លែង តែ​បើ​មិន​និយាយ គឺ​មិន​បាន គឺ​ត្រូវតែ​រំលឹក​ខ្លះ​ព្រោះ​នៅ​ក្នុង​សង្គម​របស់​យើង ករណី​បែប​នេះ​គឺ​មាន​ច្រើន​មែន​ទែន។ មាន​បុរស​ជា​ច្រើន​បាន​បោះបង់​ចោល​ប្រពន្ធ​កូន​ទុក​ឲ្យ​រស់​នៅ​វេទនា ហើយ​ខ្លួន​បែរ​ជា​ទៅ​រស់​នៅ​ជា​មួយ​នារី​ផ្សេង​យ៉ាង​ត្រជាក់ចិត្ត។ ចំណែក​ឯ​ស្ត្រី​ជា​ភរិយា ពិសេស​ស្ត្រី​រស់​នៅ​តាម​តំបន់​ជនបទ ដែល​ការ​អប់រំ​ផ្នែក​ចំណេះ​ដឹង​ទូទៅ​របស់​ពួក​គេ​មាន​កម្រិត​ទាប ហើយ​មិន​អាច​ទទួល​សេវា​ការពារ​ផ្នែក​ច្បាប់​បាន​គ្រប់គ្រាន់​នោះ បែរ​ជា​ទទួល​រងគ្រោះ ដែល​ពួកគេ​ជាទូទៅ​នៅតែ​គិត​ថា​ជា​ផល​កម្ម​របស់​ពួកគេ​ទៅ​វិញ ។ ការ​គិត​បែប​នេះ​ពិត​ជា​មាន​កំហុស​យ៉ាង​ធ្ងន់​មិន​ត្រឹម​តែ​ចំពោះ​ខ្លួន​ឯង​ ប៉ុណ្ណោះ​នោះ​ទេ តែ​ថែម​ទាំង​ចំពោះ​កូន​ចៅ និង​ក្នុង​សង្គម​គ្រួសារ​ទាំងមូល ដោយ​បណ្ដោយ​ឲ្យ​បុរស​កំហូច​មិន​បាន​បំពេញ​តួនាទី និង​ការ​ទទួល​ខុសត្រូវ​ក្នុង​នាម​ជា​ស្វាមី និង​ជា​ឪពុក។ សូម្បី​តែ​សត្វ​តិរច្ឆាន​ក៏​វា​រក​ចំណី​ឲ្យ​កូន​របស់​វា​ស៊ី​បាន​ធំធាត់ និង​បង្រៀន​ឲ្យ​ចេះ​ដើរ រត់ លូន​និង​អាច​រក​ចំណី​បាន​ខ្លះ​ដែរ មុន​នឹង​ពួកវា​បោះបង់​កូន​របស់​ខ្លួន​ចោល​នោះ។ ចុះ​មនុស្ស​វិញ? បើ​មិន​មាន​ការ​ទទួល​ខុសត្រូវ​ដូច​ខាង​លើ​នោះ​ទេ​គឺ​ពិត​ជា​អន់​ជាង​សត្វ​ តិរច្ឆាន​ទៅទៀត។ យើង​សូមទោស​ក្នុង​ការ​និយាយ​បែប​នេះ​ដល់​លោក​បុរសៗ​ដែល​គ្មាន​ការ​ទទួល​ខុស​ ត្រូវ​ចំពោះ​ប្រពន្ធ​កូន​នោះ!

មិន​អាច​ប្រកែក​បាន​ទេ​ដែល​ថា ស្ត្រី​ខ្មែរ​យើង​ភាគច្រើន​មាន​ការ​អត់ធ្មត់ ខាំ​មាត់​សង្កត់​ចិត្ត អោប​ទុក្ខ​ក្នុង​ដើម​ទ្រូង សុខចិត្ត​លំបាក​ទាំង​កាយ​ទាំង​ចិត្ត​តែ​ម្នាក់​ឯង ដោយ​បណ្ដោយ​ឲ្យ​ស្វាមី​វង្វេង​បឹង​ពុល​នឹង​កាមទេព​ទៅ​មួយ​ខ្យល់ និង​ទុក​ឱកាស​បាន​កែ​ខ្លួន​វិល​មក​រក​ទ្រនំ​ដើម​សាង​ជីវិត​ថ្មី​លើ​ចំណង​ ស្នេហ៍​ចាស់​វិញ។ ការ​ទុក​ឱកាស​បែបនេះ ព្រោះ​ស្ត្រី​ខ្មែរ​យល់ថា ខ្លួន​មិន​ចង់​ឲ្យ​បុរស​ជា​ស្វាមី​ដែល​ខ្លួន​បាន​ស្រឡាញ់​អោប​នៅ​នឹង​ដើម​ ទ្រូង និង​ជា​ឧពុក​របស់​កូន​របស់​ខ្លួន​ត្រូវ​ជាប់​ទោស​ទណ្ឌ​ពី​ការ​ប្ដឹងផ្ដល់​ នោះ​ឡើយ។ ជា​ការ​ពិត មាន​បុរស​ខ្លះ​ក៏​បាន​ភ្ញាក់​ខ្លួន​ដូច​ខ្មោច​ប្រាំពីរ​ថ្ងៃ ហើយ​បាន​វិល​ត្រឡប់​មក​ផ្ទះ​វិញ​ជួបជុំ​ប្រពន្ធ​កូន​តាម​សម្រួល ហើយ​ក៏​មាន​បុរស​ខ្លះ​ទៀត ដែល​ខ្មែរ​យើង​តែងតែ​និយាយ​ថា "កែ​មិន​ឡើង" ដោយ​បណ្ដោយ​ខ្លួន​ទៅ​តាម​កាម​តណ្ហា​មួយ​ទំហឹង យក​មួយ​ទៅ​មួយ​ព្រោះ​ខ្លួន​មាន​មន្ត​ស្នេហ៍ ហើយ​មិន​ចូលចិត្ត​របស់​ដដែលៗ​នោះ​ទេ។ ពួកគេ​ពិត​ជា​មាន​សំណាង​អី​ម្លេះ​ហ៎្ន!

ទាក់ទិន​នឹង​បញ្ហា​នេះ ស្ត្រី​ត្រូវ​ដឹង​សិទ្ធិ​របស់​ខ្លួន ហើយ​ហ៊ាន​ក្រោក​ឈរ​ឡើង​ដើម្បី​សេរីភាព​ស្របច្បាប់។ ស្ត្រី​ត្រូវ​តែ​ដឹង​ពី​អ្វី​ដែល​នៅ​ជុំវិញ​ខ្លួន ដើម្បី​ត្រៀម​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​ដែល​កើត​មាន​ឡើង​ជា​យថាហេតុ។ ឧទាហរណ៍​មួយ​របស់​ស្ត្រី​នៅ​ខេត្ត​កំពង់ធំ​នេះ គឺ​ជា​មេរៀន​មួយ​ដែល​ស្ត្រី​ខ្មែរ​គ្រប់​រូប​ត្រូវ​តែ​ចង​ចាំ ហើយ​ត្រូវ​ស្វែង​យល់​ឲ្យ​បាន​ស៊ីជម្រៅ​ពី​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍ មិន​ថា​ឡើយ​ជាមួយ​បុរស​ជនជាតិ​បរទេស​នោះ​ទេ តែ​ក៏​ជា​មួយ​នឹង​បុរស​កម្ពុជា​ដូច​គ្នា​ដែរ។ ការ​យល់​ច្បាស់​ពី​ច្បាប់​អាពាហ៍ពិពាហ៍ និង​គ្រួសារ ដោយ​រួម​ទាំង​ច្បាប់​ផ្សេងៗ​ទៀត ដូច​ជា​ច្បាប់​ស្ដី​ពី​ឯក​ពន្ធភាព ដែល​រៀបរាប់​ពី​ទោស​ទណ្ឌ​នៃ​ការ​ផិត​ក្បត់​ក្នុង​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍ និង​ច្បាប់​ស្ដី​ពី​ការ​ទប់ស្កាត់​អំពើ​ហិង្សា​ក្នុង​គ្រួសារ​ និង​កិច្ច​ការពារ​ជន​រងគ្រោះជាដើម គឺ​សុទ្ធ​តែ​មាន​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​ស្ត្រី​គ្រប់ៗ​រូប​ក្នុង​ការ​ការពារ​ ខ្លួន​ឯង​ផង និង​អ្នក​ដែល​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​ផង ដូច​ជា​កូន​ចៅ និង​អ្នក​ដែល​រស់​ជុំវិញ​ខ្លួន ក៏​ដូច​ជា​អ្នក​រស់នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​របស់​ខ្លួន​ដែរ។

ស្ត្រី​ទាំង​អស់​ត្រូវ​គិត​ថា ខ្លួន​មិន​មែន​ឯកោ​នោះ​ទេ ព្រោះ​ខ្លួន​កំពុង​រស់​នៅ​ក្នុង​សង្គម​មួយ​ដែល​សម្បូណ៌​ដោយ​ច្បាប់។ស្ត្រី​ ត្រូវ​ចេះ​ស្វះស្វែង​រក​ការ​ប្រឹក្សា​យោបល់​តាមរយៈ​សហគមន៍ តាមរយៈ​សមាជិក​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃុំ-សង្កាត់ ឬ​ក៏​តាមរយៈ​អ្នក​តំណាងរាស្ត្រ​របស់​ខ្លួន។ ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត​នៅ​ប្រទេស​របស់​យើង​ឥឡូវ ក៏​មាន​សមាគម​អ្នក​ច្បាប់​ ដែល​មាន​មេធាវី​ជួយ​ការពារ​ក្ដី​ឲ្យ​ជន​រងគ្រោះ​ក្រីក្រ​ដោយ​មិន​គិត​ថ្លៃ​ សេវា​ទៀត​ផង។

ដោយ​សារ​តែ​ជួយ​លើកស្ទួយ​សិទ្ធិ​ស្ត្រី​ និង​យេនឌ័រ​នេះ​ហើយ ទើប​សង្គម​របស់​យើង​តែងតែ​បាន​ប្រារព្ធ​ពិធី​ទិវា​នារី​អន្តរជាតិ ៨ មីនា ដើម្បី ​លើក​ស្ទួយ​សិទ្ធិ​ស្ត្រី និង​លើក​ទឹកចិត្ត​ពួកគេ​ឲ្យ​ចូលរួម​ក្នុង​កិច្ច​អភិវឌ្ឍន៍​សេដ្ឋកិច្ច​ និង​ការងារ​​នៅ​ក្នុង​សង្គម និង​ទិវា​យុទ្ធនាការ ១៦ ថ្ងៃ (បំពាក់​បូ​ពណ៌​ស) ដែល​ជា​ទិវា​បង្ហាញ​ពី​សកម្មភាព​ប្រឆាំង​នឹង​អំពើ​ហិង្សា​ទៅ​លើ​ស្ត្រី​និង​កុមារ។ ម្យ៉ាងទៀត យើង​មាន​អង្គការ​ស្ត្រី យើង​មាន​បណ្ដាញ​ស្ត្រី ហើយនិង​មាន​អង្គការ​គាំទ្រ​ការងារ​ស្ត្រី ដែល ​ទាំងអស់​ខាង​លើ​នេះ​ពិត​ជា​អាច​ជួយ​ការពារ​ស្ត្រី​តាម​ផ្លូវ​ច្បាប់​បាន។ ការ​យល់ដឹង និង​ការ​ហ៊ាន​ប្រឈម​ទៅ​នឹង​បញ្ហា​តាម​ផ្លូវ​ច្បាប់​គឺ​អាច​ឲ្យ​ស្ត្រី​ទទួល​ បាន​ផល​ប្រយោជន៍​ស្របច្បាប់ មិន​ថា​ឡើយ​ពី​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍​នោះ​ទេ តែ​ក៏​បាន​មក​ពី​ការងារ​ផ្សេងៗ​ទៀត​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ទាំងមូល​ដែរ។ នៅ​ក្នុង​សង្គម​មួយ បើ​ស្ត្រី​ជា​ច្រើន​មាន​បញ្ហា​ក្លាយ​ជា​ស្ត្រី​មេម៉ាយ​ដោយ​មិន​បាន​ទទួល​ផល​ ស្រប​ច្បាប់​ពី​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍​របស់​ខ្លួន​នោះ នោះ​នាំ​ឲ្យ​កូន​ចៅ និង​ក្រុម​គ្រួសារ​របស់​គេ​មាន​បញ្ហា ហើយ​បើ​ក្រុម​គ្រួសារ​ជា​ច្រើន​មាន​បញ្ហា នោះ​វា​ជា​បន្ទុក​មួយ​ដ៏​ធំ​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ដែល​ជា​អម្រែក​មួយ​ដ៏​ធ្ងន់​ របស់​មេ​ដឹកនាំ​ប្រទេស។

ហេតុនេះ ខណៈ​ដែល​មាន​ការ​ជួយ​ជ្រោមជ្រែង និង​លើកស្ទួយ​ពីសង្គម ស្ត្រី​ខ្លួន​ឯង​ត្រូវតែ​ខិតខំ​ស្វែងយល់​ពី​សិទ្ធិ ដើម្បី​ការពារ​ផល​​ប្រយោជន៍​ស្របច្បាប់​របស់​ខ្លួន របស់​គ្រួសារ និង​របស់​សង្គម​ទាំង​មូល​ផង។ បន្ថែម​ពី​លើ​នេះ ស្ត្រី​ត្រូវ​មាន​ជំនឿ​លើ​ខ្លួន​ឯង ហើយ​ត្រូវ​ពង្រឹង​សមត្ថភាព​របស់​ខ្លួន​ទាំង​ចំណេះដឹង និង​ចំណេះ​ធ្វើ​ ដោយ​មិន​ត្រូវ​ពឹងផ្អែក​លើ​សេដ្ឋកិច្ច​ទាំង​ស្រុង​ពី​បុរស​ជា​ស្វាមី​នោះ​ ទេ។ ពាក្យ​បុរាណ​មួយ​ឃ្លា​បាន​ពោល​ថា "សំណាប​យោង​ដី ស្រី​យោង​បុរស"។ ពាក្យ​មួយ​ឃ្លា​នេះ​ពិតជា​មាន​ន័យ​ទូលំទូលាយ ដែល​អាច​បញ្ជាក់​បាន​ថា ស្ត្រី​គឺ​ជា​កម្លាំង​មិន​អាច​ខ្វះ​បាន​ទាំង​នៅ​ក្នុង​សង្គម​គ្រួសារ និង​ទាំង​នៅ​ក្នុង​សង្គមជាតិ​ទាំងមូល។

និយាយ​សរុប​មក​វិញ មេរៀន​ដែល​កើត​មាន​ចំពោះ​ស្ត្រី​ខាង​លើ​គឺ​ជា​បទពិសោធន៍​មួយ​ដែល​យើង​ទាំង​ អស់​គ្នា​ត្រូវតែ​ចងចាំ ហើយ​ស្ត្រី​គ្រប់រូប​ត្រូវតែ​ស្វែង​យល់​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់​ពី​ចំណង​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​មុន​នឹង​សម្រេច​ចិត្ត​រួមសំវាស​នឹង​បុរស​ណា​ម្នាក់។ មនុស្ស​គ្រប់ៗ​រូប​ទាំង​ស្ត្រី​ទាំង​បុរស​មាន​សិទ្ធិ​ស្មើ​គ្នា​ដែល​មាន​ចែង ​នៅ​ក្នុង​សេចក្ដី​ប្រកាស​ជា​សកល​ស្ដី​ពី​សិទ្ធិ​មនុស្ស៕

Labels