ការ​រំលោភសម្លាប់យកសពកុមារី​ពីរនាក់ចងព្យួរនឹងដើមឈើប៉ូលិសចាប់ខ្លួនជនទី២ និងទី៣

ពោធិ៍សាត់៖​ បុរស​​អាយុ​២៣​​ឆ្នាំ​ម្នាក់​ និង​អាយុ​៣៩​ឆ្នាំ​ម្នាក់ ​​គឺជា​ជន​ទី​​ពីរ និង​ទី​បី​ដែល​បាន​ត្រូវ​ចាប់​ខ្លួន​ដោយសារ​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​សង្ស័យ​ក្នុង​រឿង​ឃាតកម្ម​ដ៏​ឃោរឃៅ​មួយ ដែល​​ក្នុង​នោះ​កុមារី​ពីរ​នាក់​ម្នាក់​អាយុ​១៤​ឆ្នាំ និង​ម្នាក់​ទៀត​អាយុ​១១​ឆ្នាំ ត្រូវ​​ឃាតក​ចាប់​រំលោភ​ ហើយ​សម្លាប់​យក​សាកសព​ទៅ​ព្យួរ​ក្នុង​ព្រៃ​។

ឃាតកម្ម​ដែល​រញ្ជួយ​ខេត្ត​ពោធិ៍សាត់​នោះ​បាន​កើត​ឡើង​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​៦ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ២០០៩ នៅ​ចំណុច​ព្រៃ​ប៉ោយប៉ោក​ ភូមិ​កំរ៉ែង​ ឃុំ​ស្វាយស ស្រុក​ស្រគរ ហើយ​បាន​ក្លាយ​ជា​មុខ​សញ្ញា​នៃ​ការ​តាមដាន​ពី​គ្រប់​មជ្ឈដ្ឋាន​ទាំងអស់។

បុរស​ក្មេង​ដែល​​ជាប់​សង្ស័យ​ត្រូវ​ចាប់​ខ្លួន​កាល​​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២០ ខែ​មីនា​ មាន​ឈ្មោះ​ថា​ ហែម​​​ សុភា រីឯ​បុរស​វ័យ​ចាស់​ជាង​មាន​ឈ្មោះ​ សែម​ ឌូច ត្រូវ​ចាប់​ខ្លួន​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៩ ខែ​មីនា។ ជន​ទាំង​ពីរ​នេះ​មាន​ទី​លំនៅ​នៅ​ភូមិ​បឹងស្តុក​ ឃុំ​ស្វាយស​ ហើយ​ក៏​ជា​​ភូមិ​របស់​កុមារី​​រងគ្រោះ​រស់​នៅ​ផង​ដែរ ដែល​មាន​ចម្ងាយ​ជាង​​៣​គីឡូ​ម៉ែត្រ​ពី​ចំណុច​ដែល​គេ​​ប្រទះ​ឃើញ​​សាកសព​ពួក​នាង។

លោក ឡែន សុង អធិការ​ប៉ូលិស​​ស្រុក​ក្រគរ​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ ជន​សង្ស័យ​ទាំង​ពីរ​នាក់​នោះ​សមត្ថកិច្ច​បាន​ចាប់​ខ្លួន​នៅ​ទី​កន្លែង​ក៏​ផ្សេងគ្នា។ ពីរ​នាក់​នោះ​បាន​គេច​មិន​​ចូល​ផ្ទះ​ បន្ទាប់ពី​មាន​ករណី​រំលោភ​សម្លាប់​កើត​ឡើង​នោះ។
សូម​រំលឹក​ថា សាកសព​ក្មេង​ស្រី​ពីរ​នាក់​ត្រូវ​បាន​គេ​ប្រទះ​ឃើញ​ចង​នឹង​ខ្សែ​នីឡុង​ព្យួរ​នឹង​ដើម​ឈើ​តែ​មួយ។ សាកសព​នៅ​ទន្ទឹម​គ្នា​​ ដែល​​ព្យួរ​ផុត​ជើង​ពី​ដី​កម្ពស់​ពីរ​​ម៉ែត្រ។ ប៉ូលិស​បច្ចេកទេស​បាន​ចុះ​ពិនិត្យ​ឃើញ​ថា​ក្មេង​ស្រី​រងគ្រោះ​ត្រូវ​បាន​ចាប់​រំលោភ​​ រួចហើយ​មូល​ក​សម្លាប់​ ទើប​យក​សាកសព​ទៅ​ចង​នឹង​ ដើមឈើ​ដើម្បី​បង្វែង​ពី​សកម្មភាព​​រំលោភ ដើម្បី​ឲ្យ​គេ​គិត​ថា​ ក្មេង​ស្រី​ទាំងពីរ​ចង​ក​សម្លាប់​ខ្លួន។

ក្មេង​ស្រី​ទាំង​ពីរ​នាក់​នោះ​ គឺ​ម្នាក់​មាន​ឈ្មោះ ​ផល សុខឿន អាយុ​១៤​ឆ្នាំ និង​ម្នាក់​ទៀត​ឈ្មោះ​ ណៃ សុខនី អាយុ​១១​ឆ្នាំ។​ ក្មេង​ស្រី​រងគ្រោះ​ទាំង​ពីរ​បាន​បាត់​ខ្លួន​ពី​ផ្ទះ​កាល​ពី​ព្រឹក​ថ្ងៃ​ទី​៥ ខែ​កុម្ភៈ ហើយ​សាកសព​ត្រូវ​បាន​គេ​រក​ឃើញ​នៅ​រសៀល​ថ្ងៃ​ទី​​៦ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០០៨។
ប៉ូលិស​ព្រហ្មទណ្ឌ​កម្រិត​ធ្ងន់​ខេត្ត​ពោធិ៍សាត់​និយាយ​ថា ការ​ចាប់​ខ្លួន​ជនសង្ស័យ​ទាំងពីរ​នាក់​នេះ​ធ្វើ​ឡើង​បន្ទាប់​ពី​ធ្វើការ​ស៊ើប​អង្កេត​យ៉ាង​ល្អិត​ល្អន់​​អស់​រយៈពេល​យ៉ាង​យូរ​ហើយ​ក៏​បាន​ការ​សហការ​ជាមួយ​សមត្ថកិច្ច​មូលដ្ឋាន​។

ប៉ូលិស​មិន​បាន​ស្រង់​យក​ចម្លើយ​ឲ្យ​បាន​ល្អិត​ល្អន់​ទេ​ ដោយ​ទុក​ការងារ​នេះ​ឲ្យ​ចៅក្រម​សាកសួរ។

ទោះជា​យ៉ាង​ណា​ក្ដី​​គេ​ដឹង​ថា​ ជន​ដៃដល់​ទំនង​ជា​បុរស​ឈ្មោះ ​សែម​ ឌូច​ ហើយ​មាន​ជន​ដៃ​ដល់​ម្នាក់​ទៀត​ឈ្មោះ​ ភៀន រ៉ា​ បាន​ត្រូវ​ចាប់ខ្លួន​មុន​រួច​ហើយ​ទាក់ទង​នឹង​ករណី​ផ្សេង ប៉ុន្តែ​បាន​

ទទួល​ចម្លើយ​មក​ថា​គេ​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការ​សម្លាប់​កុមារី​ទាំង​ពីរ​នាក់​នេះ​ដែរ។


ប្រភព​នានា​ជឿ​ថា​ ការ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​មាន​​ឃាតកម្ម​ដ៏​សាហាវ​​នេះ​កើត​ឡើង​គឺ​បណ្ដាល​មក​ពី​គំនុំ។
បើ​តាម​សម្ដី​ប៉ូលិស​ទំនង​ជា​មាន​ជន​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ក៏​ជាប់​សង្ស័យ​ក្នុង​សកម្មភាព​ដ៏​ឃោរឃៅ​​នេះ​ដែរ៕

ទ្រព្យ​រួម​ប្ដី​ប្រពន្ធ​៧៥​ភាគរយ ​ទ្រព្យ​របស់​ស្ត្រី​២០​ភាគរយ​ និង​ទ្រព្យ​ប្ដី​៥​ភាគរយ
ក្រុមប្រឹក្សា​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​ពិនិត្យ​ការងារ​របស់​ខ្លួន
ភ្នំពេញ​៖ អគ្គលេខាធិការ​ក្រុមប្រឹក្សា​នយោបាយ​ដីធ្លី​បាន​និយាយ​៨​ឆ្នាំ​កន្លង​មកនេះ ​(២០០០-២០០៨)​ ការ​ចុះ​បញ្ជី​មាន​លក្ខណៈ​ដាច់​ដោយ​ដុំៗ​ធ្វើ​បាន​ចំនួន​១,៥​លាន​ក្បាលដី​ ក្នុង​នោះ​ទ្រព្យ​ដោយ​ឡែក​របស់​ប្ដី​មាន​តែ​៥​ភាគរយ​ប៉ុណ្ណោះ​ក្នុង​ពេល​ដែល​ទ្រព្យ​ស្ត្រី​មាន​២០​ភាគរយ​ ឯ​ចំនួន​សេសសល់​៧៥​ភាគរយ​ គឺជា​ទ្រព្យ​រួម​ប្ដី​ប្រពន្ធ​។

ក្រុមប្រឹក្សា​គោលនយោបាយ​ ដីធ្លី​គឺជា​សសរ​ទ្រទ្រង់​មួយ​របស់ឧត្ដម​ក្រុមប្រឹក្សា​កំណែ​ទម្រង់​រដ្ឋ​ក្នុង​នោះ​មាន​កំណែ​ទម្រង់​រដ្ឋបាល​សាធារណៈ​ កំណែ​ទម្រង់​កងទ័ព​ និង​កំណែ​ទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌។

លោក រ័ត្ន​ សារិន រដ្ឋលេខាធិការ​ក្រសួង​រៀបចំ​ដែនដី​​នគរោបនីយកម្ម​ និង​សំណង់​ និង​ជា​អគ្គលេខាធិការ​នៃ​ក្រុមប្រឹក្សា​ បាន​អាន​របាយការណ៍​បើក​កិច្ច​ប្រជុំ​ក្រុមប្រឹក្សា​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៩ ខែ​មិនា ​ឆ្នាំ​២០០៩ នៅ​ទីស្ដីការ​ក្រសួង​ក្រោមអធិបតីភាព​លោក អ៊ឹម ឈុនលឹម។​ លោក​បាន​បង្ហាញ​លទ្ធផល​ពី​ឆ្នាំ ២០០០ ដល់​២០០៨​ថា​ លើ​ការងារ​រដ្ឋបាល​ដីធ្លី​សម្រេច​ការ​ចុះ​បញ្ជី​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រព័ន្ធ​ក្នុង​១៥​ខេត្ត​ និង​រាជធានី​ និង​ការ​ចុះ​បញ្ជី​មាន​លក្ខណៈ ដាច់​ដោយ​ដុំ​បាន​ចំនួន​១.៦​លាន​ក្បាល​ដី។​ ក្នុង​នោះ​មានទ្រព្យ​រួម​ប្ដី​ប្រពន្ធ​៧៥​ភាគរយ​ ទ្រព្យ​របស់​ស្ត្រី​មាន​២០​ភាគរយ​ និង​ទ្រព្យ​របស់​ប្ដី​មាន​៥​ភាគរយ។ ការ​ចុះ​បញ្ជី​ដី​នេះ​បាន​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​បង្កើន​ចំណូល​ថវិកា​រដ្ឋ​តាមរយៈ​សេវា​សុរិយោដី​ និង​ពន្ធ​ប្រថាប់ត្រា​បាន​ជាង​១៤០​ពាន់​លាន​រៀល។

អ្នកវិភាគ​តាម​ការ​វាយ​តម្លៃ​ដីធ្លី​យល់​ឃើញ​ថា ​ប្រសិន​បើ​មាន​គោលនយោបាយ​ពន្ធ​មួយ​ទន់ភ្លន់​ គាំទ្រ​ដល់​ការ​អនុវត្តន៍​គោលនយោបាយ​ចុះ​បញ្ជី​ដីធ្លី​ ដើម្បី​កៀរគរ​ឲ្យ​ការ​ផ្ទេរ​សិទ្ធិ​កាន់កាប់​អចលនវត្ថុ​ក្រៅ​ផ្លូវការ​បាន​មក​ចុះ​បញ្ជី​បឋម​ទាំងអស់​គ្នា​ នោះ​ចំណូល​ចូល​រដ្ឋ​នឹង​កើន​ឡើង​ទ្វេដង។

ដោយ​ឡែក​ការ​ដោះស្រាយ​វិវាទ​ដីធ្លី​ លោក រ័ត្ន សារិន បាន​លើក​ឡើង​ថា គិត​ចាប់​ពី​ផ្ដើម​ដំណើរការ​ដល់​ដំណាច់​ឆ្នាំ​២០០៨ គណៈកម្មាធិការ​សុរិយោដី​បាន​ទទួល​ពាក្យ​បណ្ដឹង​ ១.៦៥៨ ករណី ទាក់ទង​គ្រួសារ​មាន​ទំនាស់​មាន​ ៨.១៧១​គ្រួសារ​ និង​ផ្ទៃដី​វិវាទ​មាន​ ២៨៦​ហិកតារ។

នៅ​ក្នុង​គម្រោង​ផែនការ​បែង​ចែក​ដីធ្លី​ពី​ឆ្នាំ​២០០៧ ​ដល់​ឆ្នាំ​២០១០​ សម្រាប់​១០.០០០​គ្រួសារ​នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស​ត្រូវ​បាន​នឹង​កំពុង​ធ្វើការ​សាកល្បង​ផ្ដល់​ឲ្យ​បាន​ជា​បណ្ដើរៗ​ហើយ។ ពិសេស​ខេត្ត​ក្រចេះ​ កំពង់ចាម​ កំពង់ធំ​ និង​កំពត។ ចំណែក​ខេត្ត​ដទៃ​ៗ​ទៀត​កំពុង​ជ្រើសរើស​រក​ដី​ដែល​សល់​ទំនេរ​ ធ្វើ​អត្តសញ្ញាណ​ដី​ត្រៀម​ផ្ដល់​ជូន​ដល់​គ្រួសារ​ណា​ដែល​ខ្វះ​ដី​ប្រើប្រាស់​។

លោក​ទេសរដ្ឋមន្ត្រី អ៊ឹម ឈុនលឹម ប្រធាន​ក្រុមប្រឹក្សា​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា​ នេះ​ជា​លទ្ធផល​មួយ​ដែល​យើង​ទទួល​បាន​ក្រោម​ការ​ជ្រោមជ្រែង​របស់​សមាជិក​មក​ពី​អន្តរ​ក្រសួង​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​ ពិសេស​ការ​កសាង​បទដ្ឋាន​ច្បាប់​ បញ្ញត្តិ​នានា​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅ​នឹង​ដីធ្លី។ យើង​ក៏​បាន​ឈាន​មួយ​ជំហាន​ទៀត​ឆ្ពោះ​ទៅ​ផ្ដល់​ដី​កម្មសិទ្ធិ​​ដល់​សហគមន៍​ជនជាតិ​ភាគ​តិច​នៅ​តំបន់​ភូមិភាគ​ឦសាន។ បញ្ហា​នេះ​យើង​នៅ​ជួប​ប្រទះ​បញ្ហា​ស្មុគស្មាញ​ជាច្រើន​ត្រូវ​ប្រឈម​មុខ​ដោះស្រាយ។


លោក​ទេសរដ្ឋមន្ត្រី​បាន​លើកឡើង​ថា​ ក្រុមប្រឹក្សា​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​បាន​អនុវត្តិ​ធ្វើ​សហវិមជ្ឈការ​ដល់​ថ្នាក់​ឃុំ-ភូមិ​បាន​ទាន់​ពេល​វេលា​។

ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​នេះ​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​ទាំង​អស់​បាន​ពិនិត្យ​ និង​ផ្ដល់​ការ​យល់ព្រម​លើ​សេចក្ដី​ព្រាង​ សេចក្ដី​ថ្លែងការណ៍​របស់​រាជរដ្ឋាភិបាល​ស្ដីពី​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​ដើម្បី​បើក​ផ្លូវ​ឈាន​ទៅ​រៀបចំ​សៀវភៅ "ស" ស្ដីពី​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​ទូលំទូលាយ​នៅ​កម្ពុជា។


ការអនុវត្ត​កម្មវិធី​គោលនយោបាយ​ដីធ្លី​នេះ​ពាន​គាំទ្រ​ទាំង​ផ្នែក​បច្ចេកទេស និង​ថវិកា​ដោយ​អង្គការ GTZ, FINMAP, C IDA និង​ធនាគារ​ពិភពលោក ព្រម​ទាំង​អង្គការ DANI DA ផង​ដែរ៕


ឧត្ដមសិក្សាយើងឥឡូវ
បច្ចុប្បន្ន យើង​សង្កេត​ឃើញ​ថា ការ​អប់រំ​ផ្នែក​ឧត្ដមសិក្សា​នៅ​កម្ពុជា​ពិតជា​រីក​ចម្រើន បើ​ប្រៀប​ធៀប​មុន​ឆ្នាំ ២០០០។ វិទ្យាស្ថាន និង​សកលវិទ្យាល័យ​បាន​រីក​ដុះដាល​នៅ​ក្នុង​រាជធានី និង​នៅ​ស្ទើរតែ​គ្រប់​ខេត្ត-ក្រុង​ក្នុង​ទូទាំង​ប្រទេស ប្រៀប​បាន​ដូចជា​ទំពាំង​កំពុង​ដុះ​នា​ដើម​រដូវវស្សា។ បើ​តាម​សេចក្ដីរាយការណ៍​ព័ត៌មាន​របស់​កាសែត​ក្នុងស្រុក​មួយ​ ដោយ​ដកស្រង់​របាយការណ៍​របស់​ក្រសួង​អប់រំ យុវជន​ និង​កីឡា​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា គ្រឹះស្ថាន​ឧត្ដមសិក្សា​ទាំងអស់​មាន​ចំនួន ៧៧ ដែល​ក្នុង​នោះ​ផ្នែក​សាធារណៈ​របស់​រដ្ឋ​មាន​ចំនួន ៣២ និង​ផ្នែក​ឯកជន​មាន​ចំនួន ៤៥ ដោយ​បណ្ដុះបណ្ដាល​និស្សិត​សរុប​ទាំងអស់​ចំនួន ១៣៧.៤០០ នាក់ ក្នុង​នោះ​ថ្នាក់​បណ្ឌិត ៨៦២ នាក់​ អនុបណ្ឌិត ១១.៦៨១ នាក់​ បរិញ្ញាបត្រ ១១០.០០០ នាក់ និង​ថ្នាក់​បរិញ្ញាបត្រ​រង ១៤.៨៥៧ នាក់​នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស​។

ពិតជា​មិន​ធម្មតា​ទេ ហើយ​បើ​ស្ដាប់​ទៅ​កម្ពុជា​មិន​អន់​ឡើយ​ចំពោះ​ធនធាន​មនុស្ស​ដែល​ចេញ​ពី​ថ្នាក់​ឧត្ដមសិក្សា​ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំៗ។ នេះ​មិនទាន់​បាន​គិត​ដល់​និស្សិត​ដែល​បាន​បញ្ចប់​ការសិក្សា​នៅ​ឯ​បរទេស​ផង។ យុវ​និស្សិត​ឥឡូវ​បាន​ពោល​ដោយ​មោទនៈ​ថា ពួកគេ​ពិតជា​មាន​សំណាង​ជាង​និស្សិត​ជំនាន់​មុន​ទសវត្សរ៍​នៃ​ឆ្នាំ ២០០០ ព្រោះ​ពួកគេ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​សម័យកាល​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា គមនាគមន៍ និង​ព័ត៌មាន​វិទ្យា​ដ៏​ទំនើប។ ថ្មីៗ​នេះ​មាន​និស្សិត​ខ្មែរ​ប្រុស​ស្រី​បាន​ទៅ​ចូលរួម​ប្រកួត​មុខវិជ្ជា​មេធាវី​នៅ​ឯ​ទី​ក្រុង​វ៉ាស៊ីនតោន សហរដ្ឋអាមេរិក ដែល​ជា​មោទនភាព​ជាតិ​មួយ​ដ៏​ធំ។ ប្រាវ៉ួ (Bravo)ឧត្ដមសិក្សា និង​ធនធាន​មនុស្ស​នៅ​កម្ពុជា!​​​​​​​​​​​​​​​​​

ប៉ុន្តែ​មាន​អ្នក​ខ្លះ​បាន​ជ្រួញ​ចិញ្ចើម ហើយ​គ្រវី​ក្បាល​ដូច​ស្រាំង​ទិច​ស្លឹកត្រចៀក បន្ទាប់​ពី​ពួកគេ​គិត​មួយ​សន្ទុះ​ពី​រឿង​ឧត្ដមសិក្សា​នេះ។ ពួកគេ​បាន​សរសើរ​ពី​បរិមាណ ប៉ុន្តែ​បាន​រិះគន់ និង​ចំអក​ពី​គុណភាព។ ស្ដាប់​ឮ​ដំបូង យើង​គិត​ថា អ្នក​ទាំងនោះ​មាន​គំនិត​ទុទិដ្ឋិនិយម គិត​មិនបាន​ទូលំទូលាយ មានការ​ចង្អៀតចង្អល់ អភិរក្ស មិនទាន់​សម័យ​ក្នុង​ដំណាក់កាល​​នៃ​ឌីជីថល​ដ៏​ទំនើប​ទាល់​តែ​សោះ។ ប៉ុន្តែ​បើ​យើង​គិត​ឲ្យ​ស៊ីជម្រៅ​បន្តិច យើង​គិត​ថា​ពួកគេ​ទំនង​ជា​វិភាគ​ត្រូវ​មួយ​ជ្រុង​ដែរ ហើយ​គួរតែ​យក​គំនិត​របស់​គេ​ទាំង​នោះ​មក​ពិចារណា និង​ចាត់​វិធានការណ៍​ដោះស្រាយ​ឲ្យ​បាន​សមស្រប ដើម្បី​ជា​ឧត្ដម​ប្រយោជន៍​របស់​សង្គមជាតិ​យើង​ទាំង​នៅ​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន ក៏​ដូចជា​នៅ​ពេល​អនាគត។

ពួក​អ្នក​វិភាគ​ទាំងនោះ​ ដោយ​រួមមាន​ទាំង​និស្សិត​ផង​បាន​និយាយ​ថា មាន​កត្តា​មួយ​ចំនួន​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​គុណភាព​អប់រំ​ឧត្ដមសិក្សា​របស់​កម្ពុជា​នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន។ ទី​មួយ អំពើ​ពុក​រលួយ​គឺ​ជា​គ្រាប់បែក​គ្មាន​សំឡេង​ក្នុង​ការ​បំបែក​គុណភាព​អប់រំ​តាំង​ពី​បឋមសិក្សា​រហូត​ដល់​ឧត្ដមសិក្សា។ មិន​ចាំបាច់​និយាយ​ពី​គុណភាព​បឋមសិក្សា និង​មធ្យមសិក្សា​នោះ​ទេ ព្រោះថា សិស្សានុសិស្ស និង​មាតាបិតា​របស់​គេ ហើយ​សូម្បីតែ​លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​ខ្លួនឯង​ក៏​លោក​បាន​ដឹង​ដែរ​ពី​បញ្ហា​គុណភាព​នៃ​ការ​សិក្សា​របស់​សិស្ស ។ តើ​ឲ្យ​លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​មើល​បាន​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ​យ៉ាង​ដូចម្ដេច បើ​ថ្នាក់រៀន​ខ្លះ​មាន​សិស្ស​ពី ៥០ នាក់​ទៅ ៧០ នាក់​ឯណោះ ហើយ​មាន​លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​ខ្លះ​គាត់​បង្រៀន​ដល់​ទៅ​ពីរ​បី​ថ្នាក់​ឯណោះ?

ទាក់ទិន​នឹង​អំពើ​ពុករលួយ និង​ការ​ទារ​លុយ​សិស្ស​ប្រចាំថ្ងៃ​គឺ​ពិបាក​នឹង​បន្ទោស​ដល់​លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​របស់​យើង​ណាស់ ព្រោះ​ពួកគាត់​ខំប្រឹង​ត្រដរ​រស់​តាម​មធ្យោបាយ​ដែល​គាត់​អាច​ធ្វើ​ទៅ​បាន ខណៈ​ដែល​ប្រាក់បៀវត្សរ៍​របស់​គាត់​តិចតួច។

លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​បាន​ពោល​ថា ពួក​គាត់​យក​លុយ​បន្តិចបន្តួច​ពី​សិស្ស​គ្រាន់​តែ​បំពេញ​ក្រពះ​យក​កម្លាំង​មក​បង្រៀន​សិស្ស​វា​ខុស​អី ខណៈ​ដែល​មន្ត្រី និង​អ្នកជំនួញ​ខ្លះ​រួម​គ្នា​មួយ​ទំហឹង​លួច​សម្បត្តិ​ជាតិ​មក​ធ្វើ​ជា​មហាសេដ្ឋី​តាម​រយៈ​ការ​លក់​ដី លក់​បឹង កាប់​ព្រៃឈើ ចាប់​សត្វ​ព្រៃ​លក់ ដែល​ជា​សម្បត្តិ​ធម្មជាតិ​របស់សាធារណៈ និង​តាម​រយៈ​ការ​កិបកេង​ថវិកា​រដ្ឋ​ដោយ​បំប៉ោង​ការ​ចំណាយ​លើស​ពី​ការ​ចំណាយ​ជាក់ស្ដែង ព្រម​ទាំង​តាមរយៈ​ការ​ឃុបឃិត​គ្នា​រវាង​មន្ត្រី​ជំនាញ និង​ឈ្មួញ​ទុច្ចរិត​លួច​បន្លំ​ពន្ធ​របស់​រដ្ឋ ដោយ​គេចវេះ​មិន​បង់​ពន្ធ​ជូន​រដ្ឋ ឬ​ក៏​បង់​ដែរ​តែ​មិន​គ្រប់​ចំនួន ព្រោះ​ទាំង​មន្ត្រី​ទាំង​ឈ្មួញ​បាន​ផល​ចំណេញ​ជា​បុគ្គល​ទាំង​សងខាង។

ជាង​នេះ​ទៅទៀត លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​ក៏​បាន​លើក​ឡើង​ដែរ​ថា គាត់​យក​លុយ​ពី​សិស្ស​នេះ​គឺ​គ្រាន់តែ​មួយ​ចម្អែត​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​ប៉ុណ្ណោះ គឺ​មិន​ដូច​មន្ត្រី​តុលាការ មន្ត្រី​យោធា មន្ត្រី​កងរាជអាវុធហត្ថ និង​មន្ត្រី​នគរបាល​ខ្លះ​ជំរិត​យក​ប្រាក់​ដោយ​ត្រង់ៗ​ពី​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទៅ​តាម​ជំនាញ​របស់​ពួកគេ​រៀងៗ​ខ្លួន​នោះ​ទេ។ ពិត​ជា​ឈឺក្បាល​មែនទែន បន្ទាប់​ពី​ស្ដាប់​បទ​ឧទ្ទេសនាម​ដ៏​ស្រទន់​របស់​លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​របស់​យើង។ ចុះ​ពួកគាត់​ដឹង​អី​ក៏​ដឹង​ម្លិះ? នេះ​បាន​ចំ​ជា​គ្រូ​មែន!

ចុះ​ចំណែក​ឯ​ការ​អប់រំ​នៅ​ថ្នាក់​ឧត្ដមសិក្សា​វិញ​យ៉ាង​ដូចម្ដេច​ដែរ?
ទាក់ទិន​នឹង​ចំណុច​នេះ ពួក​អ្នកវិភាគ និង​អ្នកអង្កេត​ដោយ​​ឯករាជ​ជា​ច្រើន​បាន​លើក​ឡើង​ថា ជា​ការ​ពិត​សាស្ត្រាចារ្យ និង​គ្រូឧទ្ទេស​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកលវិទ្យាល័យ​មិន​បាន​យក​លុយ​ពី​និស្សិត​ដូច​លោកគ្រូ​អ្នកគ្រូ​នៅ​ឯ​បឋមសិក្សា និង​មធ្យមសិក្សា​នោះ​ទេ។ អ្វី​ដែល​ជា​ចំណុច​ខ្សោយ​គឺ​ថា ទី​មួយ ក្នុង​ថ្នាក់​នីមួយៗ​ក៏​មាន​ចំនួន​និស្សិត​ច្រើន​លើស​ពី​បទដ្ឋាន ឬ​និយាម​​អប់រំ។

ទីពីរ មាន​គ្រូឧទ្ទេស​ខ្លះ​មិន​មាន​សមត្ថភាព និង​គរុកោសល្យ​បង្រៀន​ពិតប្រាកដ​ឡើយ។ ដោយសារតែ​គ្រូឧទ្ទេស​ដែល​មាន​សមត្ថភាព​ត្រូវ​ការ​កម្រៃ​ពលកម្ម​ខ្ពស់ ទើប​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ​មួយ​ចំនួន​មិន​ហ៊ាន​ជួល​ឲ្យ​គ្រូ​ឧទ្ទេស​ដែល​មាន​សមត្ថភាព​មក​បង្រៀន។

ទី​បី ​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកលវិទ្យាល័យ​ភាគច្រើន​បាន​ជួល​អ្នក​ដែល​កំពុង​បម្រើការ​នៅ​ក្នុង​ជួរ​រដ្ឋាភិបាល ​អង្គការ​មិនមែន​រដ្ឋាភិបាល និង​ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន​ខ្លះ​មក​ធ្វើ​ជា​គ្រូឧទ្ទេស។ ពិតមែនហើយ ការ​បង្រៀន​របស់​ពួកគាត់​មិន​អន់​ទេ ព្រោះ​ពួកគាត់​មាន​ចំណេះ​ដឹង និង​បទពិសោធន៍​គ្រប់គ្រាន់ ប៉ុន្តែ​អ្វី​ដែល​គួរ​ឲ្យ​បារម្ភ​នោះ​គឺ​ថា ពួកគេ​ទាំងនោះ​មាន​ការ​មមាញឹក​ក្នុង​ការ​បំពេញ​ការងារ​ស្នូល​ជា​ច្រើន​របស់​ខ្លួន និង​មាន​ការ​នឿយហត់​អស់​កម្លាំង​ផង​នា​ពេល​ថ្ងៃ ដែល​ជាហេតុ​ធ្វើ​ឲ្យ​ពួកគាត់​មិន​មាន​ពេលវេលា​គ្រប់គ្រាន់ ដើម្បី​ស្រាវជ្រាវ​បន្ថែម ក្រៅ​​ពី​យក​មេរៀន​តែ​នៅ​ក្នុង​សៀវភៅ​ដែល​សាលា​ចែក​ឲ្យ​មក​បង្រៀន​ប៉ុណ្ណោះ ។ ការ​ស្រាវជ្រាវ​របស់​គ្រូ​មាន​ការ​ចង្អៀត នាំ​ឲ្យ​ការ​ស្រាវជ្រាវ​របស់​និស្សិត​មិនបាន​ទូលំទូលាយ និង​ស៊ីជម្រៅ​ដែរ ព្រោះថា សម័យ​នេះ​ជា​សម័យ​បដិវត្តន៍​របស់​បច្ចេកវិទ្យា គមនាគមន៍ និង​ព័ត៌មាន​វិទ្យា​ដ៏​ទំនើប ដែល​ទាមទារ​ឲ្យ​ធ្វើ​បច្ចុប្បន្នភាព (Update) ជាប្រចាំ។

ទី​បួន មាន​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ​ខ្លះ​ទៀត​បាន​ជួល​អ្នក​ទេសចរណ៍​បរទេស ឬ​អ្នក​មក​ស្នាក់អាស្រ័យ​នៅ​កម្ពុជា​ក្នុង​រយៈ​ពេល​ខ្លី​ឲ្យ​មក​បង្រៀន​ក្នុង​តម្លៃ​ថោក។ តាមពិត អ្នក​ទាំង​នោះ​គ្មាន​សមត្ថភាព​ និង​បទពិសោធន៍​បង្រៀន​ទាល់​តែ​សោះ ដោយ​គ្រាន់តែ​ពួកគេ​អាច​និយាយ​ភាសា​អង់គ្លេស​បាន​ល្អ​ជាង​ខ្មែរ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។

ទី​ប្រាំ មាន​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ​មួយ​ចំនួន​បាន​ជំពាក់​លុយ​គ្រូ ដោយ​បង់​ប្រាក់​ថ្លៃ​ម៉ោង​បង្រៀន​ជូន​គាត់​មិន​ទៀង​ទាត់ ធ្វើ​ឲ្យ​គាត់​បាក់​ទឹកចិត្ត​បង្រៀន ហើយ​បណ្ដោយ​ឲ្យ​ការសិក្សា​ទៅ​តាម​ដំណើរ ដោយ​មិន​បាន​គិតគូរ​ឲ្យ​ម៉ឺងម៉ាត់​ពី​អវត្តមាន​របស់​និស្សិត។

ទី​ប្រាំមួយ នៅ​ពេល​ប្រឡង​អនុរក្ស​ធូររលុង មិន​ម៉ឺងម៉ាត់​ដែល​នាំ​ឲ្យ​និស្សិត​អាច​ចម្លង​គ្នា ឬ​បើក​ចាក់​​ទៅ​តាម​ជំនាញ បច្ចេកទេស និង​ទេពកោសល្យ​រៀងៗខ្លួន!! ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត មាន​ពេល​ខ្លះ វិញ្ញាសា​បាន​ធ្លាយ​ចេញ​មុន​ការ​ប្រឡង​មក​ដល់ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​និស្សិត​ដែល​មិនបាន​មក​រៀន​ទៀង​ទាត់ ឬ​និស្សិត​ដែល​មក​គ្រាន់តែ​លំអ​សាលា រង់ចាំ​ទទួល​សញ្ញាប័ត្រ​សប្បាយ​អស់​ទាស់ តែ​បាន​ធ្វើឲ្យ​និស្សិត​ដែល​ខំ​រៀន​ពិតប្រាកដ​អាក់អន់ចិត្ត ហើយ​មិន​ដឹង​ធ្វើ​អី​គេ​កើត។

ទី​ប្រាំពីរ បន្ថែម​ពី​លើ​នេះ មាន​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ​ខ្លះ​ទៀត​មិន​ហ៊ាន​ឲ្យ​និស្សិត​របស់​ខ្លួន​ធ្លាក់​ច្រើន​ពេក​ទេ ព្រោះ​ខ្លាច​ខូច​ឈ្មោះ​សាលា​ ដែល​គេ​នឹង​ចំអក​ថា បង្រៀន​មិន​កើត​ទើប​និស្សិត​​ធ្លាក់​ច្រើន។

ចំណែក​ចំណុច​មួយ​ចុង​ក្រោយ​គឺ​ថា មាន​និស្សិត​ខ្លះ​ទៀត​បាន​ប្រឡងធ្លាក់ តែ​ដោយ​សារ​លុយ សញ្ញាប័ត្រ​អាច​ជប់​បាន​តាម​សំណូមពរ។ មាន​សកលវិទ្យាល័យ​ខ្លះ​ត្រូវ​បាន​និស្សិត​ជាច្រើន​ចំអក​ឲ្យ​ថា សឹងតែ​ក្លាយ​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​ផលិត និង​ចែកចាយ​សញ្ញាប័ត្រ​ទៅ​ហើយ។ បើ​តែ​យ៉ាង​នេះ តើ​គុណភាព​នៃ​ឧត្ដមសិក្សា​របស់​ប្រទេស​យើង​នឹង​ទៅ​ជា​យ៉ាង​ណា?

ពេលខ្លះ​ពួក​បរទេស​បាន​ចំអក​ឲ្យ​យើង​ថា កូន​ខ្មែរ​ជាប់​បរិញ្ញាបត្រ និង​បរិញ្ញាបត្រ​ជាន់ខ្ពស់​ទៅ​ហើយ​បែរ​ជា​ការ​យល់​ដឹង​មិន​ស្មើ​នឹង​ចំណេះ​ដឹង​របស់​សិស្ស​វិទ្យាល័យ​របស់​គេ​ផង។ ស្ដាប់​ទៅ​គួរ​ឲ្យ​ឈឺ​ចាប់​បំផុត ប៉ុន្តែ​មិន​ត្រូវ​ប្រែក្លាយ​ការ​លែបខាយ​នេះ​ឲ្យ​ទៅ​ជា​ការ​ចង​ជា​កំហឹង​នោះ​ទេ។ គឺ​យើង​ត្រូវ​ពិចារណា​លើ​ចំណុច​ខ្សោយ​របស់​ខ្លួន ដើម្បី​កែលំអ​ឲ្យ​ឧត្ដមសិក្សា​របស់​យើង​​មាន​គុណភាព​​ស្រប​តាម​និយាម​តំបន់។

យើង​ពិតជា​គាំទ្រ​ដល់​ប្រសាសន៍​របស់​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ដែល​បាន​លើក​ឡើង​កាល​ពី​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ​ពី​គុណភាព​នៃ​ឧត្ដមសិក្សា​នេះ ដោយ​លោក​បាន​បញ្ជាក់​ថា សាកលវិទ្យាល័យ​ជាតិ​ត្រូវ​ខិតខំ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ផ្លាស់ប្ដូរ​​មុខ​មាត់​នៃ​វិស័យ​អប់រំ ហើយ​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​វិសាលភាព​នៃ​កម្មវិធី​អប់រំ​បណ្ដុះបណ្ដាល​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​ទៅ​ជា​សកលវិទ្យាល័យ​ខ្នាត​ទូលាយ​ ដែល​អាច​ស្ដែង​​ឡើង​នូវ​លទ្ធភាព​ សមត្ថភាព និង​បំពេញ​បាន​តាម​គ្រប់​បទដ្ឋាន​ដែល​បាន​កំណត់ ។ ពិត​ជា​មិន​ខុស​ឡើយ​ដែល​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​បាន​​រិះគន់​ដោយ​ត្រង់ៗ​នា​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ​ពី​ការ​ជួល​ឲ្យ​អ្នក​ដទៃ​សរសេរ​និក្ខេបបទ ​បណ្ឌិត​ អនុបណ្ឌិត​ជំនួស គឺថា មាន​ការ​ទទួល​បាន​សញ្ញាប័ត្រ​អនុបណ្ឌិត​ និង​បណ្ឌិត​នៅ​កម្ពុជា​ ហាក់​ដូច​ជា​ងាយស្រួល​​ពេក​ និង​ថា​គ្មាន​ប្រទេស​​ណា​សម្បូរ​អនុបណ្ឌិត​ និង​បណ្ឌិត​ដូច​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ទេ។ ពលរដ្ឋ​ពិត​ជា​ទះ​ដៃ​សាទរ ដែល​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ​ចង់​ឲ្យ​មាន​កិច្ច​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើ​សហប្រតិបត្តិ​ការ​ និង​ប្រមូល​ផ្ដុំ​កម្លាំង​ និង​ធនធាន​សរុប​ ដើម្បី​ចូលរួម​ចំណែក​អនុវត្ត​គោលការណ៍​ចតុស្តម្ភ​ នៃ​វិស័យ​អប់រំ​សិក្សាធិការ​ «​កូន​ល្អ​ សិស្ស​ល្អ​ មិត្ត​ល្អ​ និង​ពលរដ្ឋ​ល្អ» ដោយ​មិន​បណ្ដោយ​ឲ្យ​សិស្ស​ និស្សិត​ធ្លាក់​ខ្លួន​ទៅ​ក្នុង​អំពើ​អសីលធម៌​ អនាធិបតេយ្យ​ និង​ពាលា​អាវាសែ​ក្នុង​សង្គម​ឡើយ។

ហេតុនេះ​ក្រសួង​អប់រំ យុវជន និង​កីឡា​ត្រូវ​យក​ចិត្ត​ទុកដាក់​ពង្រឹង​គុណភាព​អប់រំ​ថ្នាក់​ឧត្ដមសិក្សា​បន្ថែម​ទៀត ដោយ​ពិនិត្យ​មើល​លើ​ការ​គ្រប់គ្រង​របស់​មហាវិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ ពិសេស មហាវិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ​ឯកជន។

ឬ​មួយ​ក៏​មិន​ឈឺ​ក្បាល​វិលមុខ​ចំពោះ​ការ​​ផា​ចំអកឡកឡឺយ​របស់​បរទេស​ទាំង​នោះ? បើ​អញ្ចឹង​មែន បណ្ដោយ​តាមដំណើរ ឬក៏​យថាកម្ម​ទៅ ធ្វើមេច​បើ​វា​អញ្ចឹង​ទៅ​ហើយ។ នេះ​បាន​ចំ​ជា​ឧត្ដម​សិក្សា​យើង​ឥឡូវ!


រឿង​​លែង​លះ​ក្លាយ​ជា​រឿង​កាន់​តែ​ធំ​ ពេល​តុលាការ​ឲ្យ​ខាង​ស្រី​​សង​ថ្លៃ​ទឹក​ដោះ​មក​ប្រុស​វិញ

ឪពុកម្ដាយ​ខាង​ស្រី​ទាមទារ​ឲ្យ​ខាង​ប្រុស​សង​ក្រមុំ​ កូន​គាត់​វិញ​
កំពង់ឆ្នាំង៖ តុលាការ​​សាលា​ដំបូង​ខេត្ត​កំពង់ឆ្នាំង​ បាន​សម្រេច​សេចក្ដី​ឲ្យ​ភាគី​ខាង​ស្រី​សង​លុយ​ទៅ​ឲ្យ​ភាគី​ខាង​ប្រុស​ដែល​ជា​អតីត​ប្ដី​របស់​ខ្លួន​ ចុះ​ពី​ផ្ទះ​ចោល​ប្រពន្ធ​​ចំនួន​៦​លាន​រៀល។ ការ​កាត់​ក្ដី​នេះ​​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​សាមី​ខ្លួន​ខាង​ស្រី​ព្រម​ទាំង​ក្រុម​គ្រួសារ​កើត​ទុក្ខ​មិន​សុខ​ចិត្ត​ ហើយ​បាន​ប្ដឹង​ទាស់​នឹង​សាលក្រម​នេះ​ទៅ​តុលាការ​សាលា​ឧទ្ធរណ៍​ជា​បន្ត​ទៀត​​ និង​​បាន​ទាមទារ​ឲ្យ​ភាគី​ខាង​ប្រុស​សង​ក្រមុំ​ដល់​កូន​ស្រី​របស់​គាត់​វិញ។

លោក​ អ៊ុង​ សំអុល​ មន្ត្រី​ការិយាល័យ​ព័ត៌មាន​ស្រុក​កំពង់ត្រឡាច​ដែល​មាន​ទី​លំនៅ​ក្នុង​ភូមិ​ខ្នាកណ្ដាល​ ឃុំ​​ខ្នាឆ្មារ​ ស្រុក​​សាមគ្គី​មាន​ជ័យ​ ខេត្ត​កំពង់ឆ្នាំង​ បាន​រំលឹក​ពី​រឿង​រ៉ាវ​ជីវិត​គ្រួសារ​កូន​ស្រី​ច្បង​របស់​គាត់​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ បន្ទាប់​ពី​មាន​ចាស់​ទុំ​ចូល​តាម​​ផ្លូវ​ទៅ​តាម​ច្បាប់​ស្ដី​ដណ្ដឹង​​តាម​ប្រពៃណី​រូប​គាត់ ​និង​ប្រពន្ធ​បាន​ឯកភាព​គ្នា​លើក​កូន​ស្រី​ច្បង​ ឈ្មោះ​ យឹម​ ដានី ​ឲ្យ​ទៅ​ឈ្មោះ​យ៉ាន់​ ណេត​ ត្រូវ​ជា​កូន​ប្រុស​របស់​ឈ្មោះ​ អ៊ុច​ យ៉េន​ និង​ប្រពន្ធ​ឈ្មោះ​ សាយ​ យ៉ីម​ រស់នៅ​ក្នុង​ភូមិ-ឃុំ​ជា​មួយ​គ្នា។

លោក​ អ៊ុង​ សំអុល​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​ នៅ​ក្នុង​ពេល​នោះ​រូប​គាត់​បាន​បង្គាប់​ថ្លៃ​ទឹក​ដោះ​ចំនួន​៦​លាន​រៀល​ ហើយ​បាន​យក​លុយ​នេះ​ទៅ​បង្គ្រប់​ជាមួយ​នឹង​លុយ​​របស់​គាត់​ធ្វើ​ផ្ទះ​មួយ​ខ្នង​​សម្រាប់​​ឲ្យ​២​នាក់​ប្ដី​ប្រពន្ធ​ពួក​គេ​នៅ។ ចំពោះ​ការ​រៀបចំ​មង្គល​ការ​ចេញ​រៀងៗ​ខ្លួន​ គឺ​ខាង​ប្រុស​ ស៊ី​ខាង​ប្រុស​ ភ្ញៀវ​ខាង​ស្រី​ ស៊ី​ខាង​ស្រី​ ហើយ​មង្គលការ​នេះ​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​កាល​ពី​ថ្ងៃ​​ទី​៩​ មីនា​ ឆ្នាំ​២០០៨។

ក្រោយ​ពី​រួម​រស់នៅ​ជាមួយ​គ្នា​បាន​៥​ខែ​ គឺ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​៩​ ខែ​សីហា​ ឆ្នាំ​២០០៨​ វេលា​ម៉ោង​៨​យប់​ កូន​ប្រសា​របស់​គាត់​បាន​ចុះ​ចេញ​ពី​ផ្ទះ​ចោល​ប្រពន្ធ​ឲ្យ​នៅ​តែ​ម្នាក់​ឯង​ ដោយ​គ្មាន​មូលហេតុ​ហើយ​ក៏​មិន​មាន​ប្រាប់​អ្នក​ណា​ឲ្យ​ដឹង​ដែរ​​ ដោយ​គេ​គ្រាន់​តែ​សរសេរ​លិខិត​មួយ​ទុក​ឲ្យ​គាត់​ដែល​ជា​ឪពុក​ក្មេក​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ ក្នុង​លិខិត​នោះ​ យ៉ាន់​ ណេត​ បាន​សរសេរ​យ៉ាង​ខ្លី​ និង​មាន​ខ្លឹមសារ​​ថា​ "មក​ដល់​​ឪពុក​​ជា​ទី​គោរព​ ខ្ញុំ​សូម​អភ័យ​ទោស​ផង​ចុះ​ ដែល​ខ្ញុំ​ចុះ​ចេញ​ពី​ផ្ទះ​មិន​បាន​ជម្រាប​ដោយ​ផ្ទាល់​មាត់​ ដោយសារ​ខ្ញុំ​និយាយ​ទៅ​មិន​ចេញ​ ខ្ញុំ​សូម​បែក​គ្នា​ជាមួយ​នឹង​ប្រពន្ធ​ខ្ញុំ​ហើយ​ ខ្ញុំ​សូម​ជម្រាប​ទៅ​ចុះ​ថា​ ខ្ញុំ​យក​គ្នា​មិន​កើត​ទេ"។

ក្រោយ​ពេល​ចុះ​ចោល​ផ្ទះ​ បាន​៥-៦​ថ្ងៃ​ រូប​គាត់​ដែល​ជា​ឪពុកម្ដាយ​បាន​នាំ​កូន​ស្រី​ទៅ​ប្ដឹង​ឲ្យ​អាជ្ញាធរ​ភូមិ​-ឃុំ​ជួយ​ធ្វើ​ការ​សម្របសម្រួល​ ប៉ុន្តែ​មិន​បាន​​លទ្ធផល​ឡើយ​ ដោយ​ខាង​ប្រុស​មិន​ព្រម​ជា​នា​នឹង​គ្នា​វិញ​ឡើយ​ ដោយ​គេ​​នៅ​តែ​ទាមទារ​​សុំ​លែង។

លោក​ អ៊ុង​ សំអុល​ បាន​បន្ត​ថា​ នៅ​ពេល​ដែល​ភាគី​ទាំង​សងខាង​ព្រមព្រៀង​ធ្វើ​ការ​លែងលះ​គ្នា​នៅ​ត្រឹម​ឃុំ​នោះ​ ភាគី​ខាង​ប្រុស​បាន​ទាមទារ​​យក​នូវ​អ្វីៗ​ទាំងអស់​​ដែល​ឪពុកម្ដាយ​របស់​គេ​បាន​ចែក​ឲ្យ​ក្រោយ​ពេល​រៀបការ​​ ហើយ​ខាង​ស្រី​ក៏​បាន​​ប្រគល់​ឲ្យ​តាម​ការ​ទាមទារ​ ក្នុង​នោះ​មាន​លុយ​ចំនួន​​មួយ​លាន​រៀល​ ជ្រូក​២​ក្បាល​ មាន់​១០​ក្បាល​ ស្រា​ស​ចំនួន​១១​ប៊ីដុង​ និង​គ្រែ​មួយ។ ក្រោយ​​ពី​បាន​ព្រមព្រៀង​គ្នា​ផ្ដិត​មេដៃ​​ទទួល​យក​នូវ​លុយ​ និង​របស់​របរ​ទាំង​នេះ​នៅ​ចំពោះ​មុខ​អាជ្ញាធរ​ឃុំ​បាន​រយៈពេល​​ជាង​មួយ​ខែ​ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៥​ ខែ​តុលា​ ឆ្នាំ​២០០៨​ ស្រាប់​តែ​​ឈ្មោះ​ យ៉ាន់​ ណេត​ អតីត​កូន​ប្រសា​របស់​គាត់​ដាក់​ពាក្យ​បណ្ដឹង​​ទៅ​តុលាការ​ទាមទារ​យក​ប្រាក់​៦​លាន​​ ដែល​ជា​លុយ​ថ្លៃ​ទឹកដោះ​កូន​ស្រី​របស់​គាត់​ ហើយ​ត្រូវ​បាន​រូប​គាត់​​យក​លុយ​នេះ​ទៅ​ធ្វើ​ផ្ទះ​ឲ្យ​នៅ​នោះ។

តុលាការ​​បាន​ហៅ​សម្រុះសម្រួល​លើក​ទី​មួយ​ លើក​ទី​២​ មិន​ត្រូវ​គ្នា​ និង​លើក​ទី​៣​ បើក​សវនាការ​កាត់​សេចក្ដី​តែ​ម្ដង​ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១១​ ខែ​មីនា​​ ឆ្នាំ​២០០៩​ ចៅ​ក្រម​សាលា​ដំបូង​​ខេត្ត​កំពង់ឆ្នាំង​ឈ្មោះ​ ទៀង​ សុថា​ និង​ក្រឡា​បញ្ជី​ឈ្មោះ​ ជា​ សារ៉េន​ បាន​ប្រកាស​សាល​ក្រម​ឲ្យ​ភាគី​ខាង​ស្រី​បង់​ប្រាក់​ចំនួន​៦​លាន​ដែល​ខាង​ប្រុស​​ប្រគល់​ឲ្យ​មុន​ពេល​រៀបការ​​ទៅ​ឲ្យ​ភាគី​ខាង​ប្រុស​វិញ​ បើ​​ខាង​ស្រី​ពុំ​ព្រម​បង់​ប្រាក់​គ្រប់​ចំនួន​ដែល​សាលក្រម​ប្រកាស​នេះ​ទេ​ ពេល​សាលក្រម​ស្ថាពរ​តុលាការ​នឹង​រឹប​អូស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ។

លោក​ អ៊ុង​ សំអុល​ បាន​បន្ត​ទៀត​ថា​ ការ​សម្រេច​សេចក្ដី​​នេះ​​មាន​ភាព​​អយុត្តិធម៌​ខ្លាំង​ណាស់​ ចៅក្រម​មិន​បាន​ចាប់​អារម្មណ៍​ទៅ​នឹង​លិខិត​បញ្ជាក់​នានា​​របស់​មន្ត្រី​អាជ្ញាធរ​ភូមិ​-ឃុំ​ និង​សាក្សី​​របស់​​ភាគី​ខាង​ស្រី​ឡើយ​ ដោយ​ចៅក្រម​​យក​តាម​តែ​សម្ដី​របស់​សាក្សី​ខាង​ប្រុស​តែ​ម្នាក់​គត់​ ដែល​គាត់​​បាន​ជួល​ឲ្យ​ទៅ​ធ្វើ​ជា​អាចារ្យ​ក្នុង​ពិធី​រៀបការ​​កូន​ស្រី​របស់​គាត់។ អាចារ្យ​ឈ្មោះ​ ស្វាយ​ ស៊ីនឿន​ ហៅ​ណាន​នោះ​ បាន​បំភ្លឺ​​ប្រាប់​តុលាការ​ថា​ នៅ​ក្នុង​ភូមិ​ខ្នាកណ្ដាល​ ឃុំ​ខ្នាឆ្មារ​ ស្រុក​សាមគ្គី​មានជ័យ​ មិន​ដែល​មាន​អ្នក​ណា​បង្គាប់​​ថ្លៃ​ទឹក​ដោះ​ ៥-៦​លាន​ទេ​ នៅ​ក្នុង​ស្រុក​ភូមិ​នេះ​តម្លៃ​ខ្លួន​កូន​ស្រី​ស្មើ​នឹង​បាយ​មួយ​ថាស​ សម្ល​មួយ​ថាស​​ ប្រៀប​ដូច​នឹង​វេរ​ចង្ហាន់​សង្ឃ​មួយ​ព្រឹក។

លោក​ អ៊ុង​ សំអុល​ បាន​និយាយ​ថា​ លោក​តា​អាចារ្យ​និយាយ​យ៉ាង​នេះ​បាន​ន័យ​ថា​ គាត់​កំពុង​​តែ​មើល​ងាយ​ដល់​​ស្ត្រី​ខ្មែរ​ខ្លាំង​​ពេក​ហើយ​ ស្ត្រី​ខ្មែរ​មិនមែន​អន់​មាន​តម្លៃ​ដូច​ដែល​គាត់​និយាយ​នោះ​ទេ។ ហើយ​បើ​ភាគី​​ខាង​ប្រុស​ឲ្យ​អ្វី​ខាង​ស្រី​នៅ​ពេល​លែងលះ​គ្នា​ទាមទារ​​យក​ទៅ​វិញ​ទាំងអស់​អ៊‌ីចឹង​ តើ​សង​ក្រមុំ​កូន​ស្រី​គាត់​​វិញ​បាន​ទេ? បើ​ខាង​ប្រុស​ប្ដឹង​ឲ្យ​គាត់​សង​លុយ​​៦​លាន​ គាត់​នឹង​​ប្ដឹង​ខាង​ប្រុស​ឲ្យ​សង​ក្រមុំ​កូន​ស្រី​គាត់​វិញ​ដូចគ្នា​ មិន​ត្រូវ​បំផ្លាញ​ខ្លួន​ បំផ្លាញ​កិត្តិយស​គេ​ ហើយ​ចុះ​ចោល​ស្រេច​តែ​ចិត្ត​​នោះ​ទេ៕


ខ្ចី​វត្ថុ​បុរាណ​ខ្មែរ​ យក​ទៅ​តាំង​ពិព័រណ៍​៩​កន្លែង​នៅ​ជប៉ុន
រាជធានី​ភ្នំពេញ៖ ប្រទេស​ជប៉ុន​ បាន​សុំ​ខ្ចី​វត្ថុ​បុរាណ​ខ្មែរ​ចំនួន​៦៧​រូប​សម្រាប់​យក​ទៅ​តាំង​ពិព័រណ៍​ ចំនួន​៩​កន្លែង​នៅ​ប្រទេស​ជប៉ុន​រយៈពេល​១៤​ខែ​ គឺ​ចាប់​ពី​ខែ​សីហា​ ឆ្នាំ​២០០៩​ ដល់​ខែ​វិច្ឆិកា​ ឆ្នាំ​២០១០។

ពិធី​ចុះ​ហត្ថលេខា​លើ​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​​ជាមួយ​ស្ថាប័ន​មូលនិធិ​វប្បធម៌​អូកាដា​ ត្រូវ​បាន​រៀបចំ​ធ្វើ​ឡើង​​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២០​ មីនា​ នៅ​​ទីស្ដីការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ ក្រោម​អធិបតីភាព​លោក​ឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រី​ សុខ​ អាន​ រដ្ឋមន្ត្រី​​ ទទួល​បន្ទុក​ទី​ស្ដី​​ការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី។ ពិធី​ចុះ​ហត្ថលេខា​នោះ​គឺ​ធ្វើ​ឡើង​​រវាង​​លោក​ ព្រុំ​ សុខា​ រដ្ឋលេខាធិការ​​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ​ និង​លោក​ Takuya Okada ប្រធាន​ក្រុមប្រឹក្សាភិបាល​មូលនិធិ​វប្បធម៌​អូកាដា​ និង​លោក​ ជុច​ ភឿន​ រដ្ឋលេខាធិការ​ក្រសួង​វប្បធម៌​ និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​​ និង​ជា​ប្រធាន​បច្ចេកទេស​ភាគី​កម្ពុជា​ បាន​ចុះ​ហត្ថលេខា​ជាមួយ​លោក​​ Yoshiaki Ishizawa សាកលវិទ្យាធិការ​ នៃ​សាកលវិទ្យាល័យ​សូហ្វីយ៉ា​ ក្រុង​តូក្យូ​ប្រទេស​ជប៉ុន។

វត្ថុ ​បុរាណ​ខ្មែរ​​ដែល​ត្រូវ​យក​ទៅ​តាំង​ពិព័រណ៍​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ជប៉ុន​នោះ​ គឺ​យក​ចេញ​ពី​សារមន្ទីរ​នៅ​ភ្នំពេញ​​ចំនួន​៥៦​រូប​ និង​ពី​សារមន្ទីរ​ព្រះនរោត្ដម​ សីហនុ​​អង្គរ​ចំនួន​១១​រូប។ ពិព័រណ៍​នោះ​មាន​ឈ្មោះ​ថា​​ "ពិធី​តាំង​​ពិព័រណ៍​វប្បធម៌​អង្គរ​ថ្មី" ហើយ​គោលបំណង​នៃ​ការ​តាំង​ពិព័រណ៍​នេះ​គឺ​ទី​១- ធ្វើ​ឡើង​ដើម្បី​ជួយ​ផ្សព្វផ្សាយ​ពី​វប្បធម៌​សម័យ​អាណាចក្រ​អង្គរ​ ទី​២​- ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​លទ្ធផល​បេសកកម្ម​របស់​សាកលវិទ្យាល័យ​សូហ្វីយ៉ា​ តាម​រយៈ​កំណាយ​បុរាណ​វិទ្យា​ ទី​៣- បង្កើន​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ជប៉ុន​មក​ទស្សនា​នៅ​កម្ពុជា​​ ជា​ពិសេស​សៀមរាប​អង្គរ​ ទី​៤- ដើម្បី​បង្កើត​ចំណង​មិត្ត​ភាព​កម្ពុជា​-ជប៉ុន​ឲ្យ​កាន់​តែ​រឹងមាំ​យូរ​ អង្វែង។

លោក​ឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រី​ សុខ​ អាន​ បាន​ថ្លែង​ថា​ ជា​ការ​ពិត​ណាស់​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ ដ៏​យូរលង់​ ខឿន​វប្បធម៌​អរិយធម៌​ដ៏​ចំណាស់​ក្នុង​ចំណោម​អរិយធម៌​ចំណាស់ៗ​នៅ​លើ​ពិភពលោក​ ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​​រាប់ពាន់​ សិល្បៈរបាំ​​បុរាណ​រាប់​រយ​ប្រភេទ​ ដែល​សព្វថ្ងៃ​នេះ​ មួយ​ចំនួន​បាន​ក្លាយ​ជា​បេតិកភណ្ឌ​មនុស្ស​ជាតិ​ពិភពលោក​ អក្សរសាស្ត្រ​ជាតិ​ ព្រម​ទាំង​​ប្រពៃណី​​និង​ទំនៀមទម្លាប់​ ​ គឺ​ជា​សក្ដានុពល​ដ៏​ធំធេង​របស់​កម្ពុជា​​ក្នុង​ការ​អភិវឌ្ឍ​ប្រទេស​តាមរយៈ​ វិស័យ​ទេសចរណ៍។ ក្នុង​ន័យ​នេះ​​សកម្មភាព​អភិវឌ្ឍន៍​ និង​អភិរក្ស​វិស័យ​វប្បធម៌​ ត្រូវ​បាន​កំណត់​យ៉ាង​ច្បាស់​នៅ​ក្នុង​យុទ្ធសាស្ត្រ​ចតុកោណ​ជំហាន​ទី​២​ របស់​រាជរដ្ឋាភិបាល​​នីតិកាល​ទី​៤​ នៃ​រដ្ឋសភា​ ដោយ​បាន​បន្ត​ផ្ដល់​អាទិភាព​ខ្ពស់​ក្នុង​កិច្ចការ​បន្ត​ពង្រឹង​អភិវឌ្ឍន៍​ និង​អភិរក្ស​វិស័យ​នេះ​ តាម​ទិសដៅ​អភិរក្ស​ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​​ដើម្បី​អភិរក្ស​បន្ត។

ក្រោម​ ការ​ដឹកនាំ​​ប្រកប​ដោយ​គតិ​បណ្ឌិត​របស់​សម្ដេច​អគ្គមហាសេនាបតី​តេជោ​ ហ៊ុន​ សែន​ រាជរដ្ឋាភិបាល​សម្រេច​បាន​នូវ​សមិទ្ធផល​ដ៏​ធំធេង​​ជា​ច្រើន​ក្នុង​ការ​ ការពារ​ អភិរក្ស​ និង​លើក​កម្ពស់​​មរតក​វប្បធម៌​របស់​ជាតិ។ ទន្ទឹម​នឹង​នេះ​ រាជរដ្ឋាភិបាល​បាន​បង្កើន​នូវ​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​ជាមួយ​ប្រទេស​ក្នុង​ តំបន់​​ ក៏​ដូច​ជា​លើ​ពិភពលោក​ ដែល​ទង្វើ​នេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​មើល​​ឃើញ​យ៉ាង​ច្បាស់​ពី​ តម្រូវ​ការ​ចាំបាច់​នៃ​ការ​ប្រាស្រ័យ​ទាក់ទង​គ្នា​ជាមួយ​សហគមន៍​អន្តរជាតិ​ សម្រាប់​ការ​អភិរក្ស​ អភិវឌ្ឍ​ និង​ផ្សព្វផ្សាយ​វប្បធម៌​ និង​អរិយធម៌​របស់​ជាតិ។ ក្នុង​ន័យ​នេះ​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ខ្ចី​វត្ថុ​សិល្បៈ​បុរាណ​ខ្មែរ​នា​ថ្ងៃ​នេះ​ មិន​ត្រឹម​តែ​បញ្ជាក់​ឲ្យ​ឃើញ​អំពី​​សកម្មភាព​រឹត​បន្តឹង​​ចំណង​មិត្តភាព​ រវាង​ប្រទេស​ទាំងពីរ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​ ប៉ុន្តែ​ការ​ខ្ចី​វត្ថុ​សិល្បៈ​បុរាណ​ខ្មែរ​ ដើម្បី​​ដាក់​តាំង​នៅ​សារមន្ទីរ​ចំនួន​៩​កន្លែង​ ក្នុង​ប្រទេស​ជប៉ុន​ គឺ​ជា​សកម្មភាព​មួយ​បន្ថែម​​ទៀត​សម្រាប់​ធ្វើ​ឲ្យ​ពិភពលោក​ទាំង​មូល​កាន់​តែ ​ទទួល​ស្គាល់​​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​វប្បធម៌​ដ៏​ពិសិដ្ឋ​របស់​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ​ ព្រម​ទាំង​កៀងគរ​នូវ​​ជំនួយ​គ្រប់​បែប​យ៉ាង​ ទាំង​ជំនួយ​បច្ចេកទេស​ និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ សម្រាប់​សកម្មភាព​អភិរក្ស​អភិវឌ្ឍ​ និង​ផ្សព្វផ្សាយ​ជា​បន្ត​ទៀត។

លោក​ សុខ​ អាន​ បាន​សំដែង​​នូវ​ជំនឿ​ថា​ តាមរយៈ​សកម្មភាព​ដាក់​តាំង​បង្ហាញ​វត្ថុ​សិល្បៈ​បុរាណ​ខ្មែរ​នេះ​ ប្រជាជន​​ជប៉ុន​​នឹង​កាន់​តែ​ជ្រួតជ្រាប​អំពី​វប្បធម៌​ និង​អរិយធម៌​ដ៏​ចំណាស់​របស់​កម្ពុជា​ ព្រម​ទាំង​កាន់​តែ​មាន​​បំណង​មក​ទស្សនា​ដោយ​ផ្ទាល់​នៅ​កម្ពុជា៕

Labels