សុភាសិត​ខ្មែរ​ "នំ​មិន​ធំ​ជាង​នាឡិ" កំពុង​​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​ពី​កម្ពុជា​​បន្តិច​ម្ដងៗ​ហើយ។ សុភាសិត​ខ្មែរ​​មួយ​នេះ​​មាន​អាយុ​កាល​​តាំង​ពីរ​យូរយារ​ណាស់​មក​ហើយៗ​វា
​ បាន​បង្កប់​​នូវ​អត្ថន័យ​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា​ "ឪពុក​ម្ដាយ​គឺ​ជា​អ្នក​មាន​សិទ្ធិ​សម្រេច​លើ​ការ​ទុក​ដាក់​កូន​ចៅ​ទាំង​ ស្រុង"។ ប៉ុន្តែ​សម្រាប់​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​ ជា​ពិសេស​នៅ​ទី​ក្រុង​ធំៗ​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ មាតាបិតា​​មិន​មាន​សិទ្ធិ​អំណាច​​ពេញ​ទំហឹង​​ដូច​កាល​ពី​អតីតកាល​ទៀត​ឡើយ​ ក្នុង​ការ​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​ឲ្យ​បុត្រា​បុត្រី​របស់​ខ្លួន។
គ្រូ​ស្រករ​វ័យ​ក្មេង​ខ្មែរ​ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី​២១​មួយ​ចំនួន​ធំ​ជា​ពិសេស ​នៅ​ទី​ក្រុង​ភ្នំពេញ ​បាន​សម្រេច​រៀបការ​ជាមួយ​គ្នា​តាម​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​​រវាង​គូ​ស្នេហ៍​ ទាំងពីរ​នាក់​ ពោល​គឺ​មិន​មាន​កិច្ច​អន្តរាគមន៍​ច្រើន​ពី​ចាស់​ទុំ​ឡើយ។ និយាយ​បែប​សាមញ្ញ​គូ​ស្នេហ៍​វ័យ​ក្មេង​ទាំងពីរ​នាក់​​ស្រឡាញ់​គ្នា​មើល​ ចិត្ត​​ថ្លើម​គ្នា​អស់​ចិត្ត​​សិន​ទើប​ពួក​គេ​ណែនាំ​ខ្លួន​គេ​ទាំងពីរ​នាក់​ ទៅ​ឲ្យ​​ឪពុកម្ដាយ​ទាំង​សង​ខាង​ជើង។
នេះ​គឺ​ជា​ករណី​អ្នកស្រី​ ណារី​ អាយុ​២៦​ឆ្នាំ​ ដែល​រៀបការ​អស់​រយៈពេល​​៣​ឆ្នាំ​មក​ហើយ។ នាង​ណារី​ ជា​បុគ្គលិក​របស់​ធនាគារ​​ឯកជន​​មួយ​នៅ​ទី​ក្រុង​ភ្នំពេញ​ ហើយ​ស្វាមី​​របស់​អ្នក​ស្រី​​ក៏​ជា​អ្នក​ធ្វើការ​នៅ​ក្នុង​ធនាគារ​នោះ​ដែរ។
គូ​ភរិយា​វ័យ​ក្មេង​ទាំងពីរ​នាក់​នេះ​ចំណាយ​ពេល​ពេញ​មួយ​ឆ្នាំ​ដើម្បី​ ស្គាល់​ចិត្ត​គ្នា​ ​មុន​ពេល​ដែល​ពួក​គេ​សម្រេច​ចិត្ត​ចូល​រោង​ការ។ ស្ត្រី​កូន​មួយ​រូប​នេះ​បាន​និយាយ​ថា​ "ខ្ញុំ​ចង់​បាន​ស្វាមី​​​មួយ​​ដែល​ខ្ញុំ​​​ជ្រើសរើស​ដោយ​ខ្លួន​ឯង។ ខ្ញុំ​រើស​ដោយ​ខ្លួន​​ឯង​ ប្រសិន​​បើ​ខុស​ ខ្ញុំ​ជា​​អ្នក​ទទួល​ខុសត្រូវ។ ប៉ុន្តែ​​បើ​ឪពុកម្ដាយ​រើស​ឲ្យ​ ខ្ញុំ​ប្រាកដ​ជា​មាន​អារម្មណ៍​ទម្លាក់​កំហុស​ទៅ​លើ​ពួក​គាត់។ អ្នក​នាង​ណារី​បាន​និយាយ​បន្ត​ទៀត​ថា​ នាង​ស្រឡាញ់​​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​​មែន​ ប៉ុន្តែ​នាង​បាន​ពិគ្រោះ​យោបល់​យ៉ាង​ម៉ត់ចត់​ជាមួយ​ឪពុកម្ដាយ​ និង​បងប្អូន​ មុន​នឹង​ឈាន​ដល់​ថ្ងៃ​រៀបការ​នោះ។ នាង​​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ ឪពុកម្ដាយ​​របស់​នាង​មិន​ជំទាស់​និង​សំណើ​របស់​នាង​ទេ។ អ្នកស្រី​ណារី​បាន​និយាយ​ទាំង​មោទនភាព​ថា​ "ខ្ញុំ​គិត​ថា​ បុរស​ដែល​ខ្ញុំ​រើស​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​នេះ​ ពិត​ជា​មិន​ខុស​នោះ​ទេ"។
កញ្ញា​សុភា​ម្នាក់​ទៀត​​ មាន​អាយុ​២៣​ឆ្នាំ​​ក៏​បាន​បង្ហាញ​ទស្សនៈ​ស្រដៀង​គ្នា​ទៅ​នឹង​អ្នក​ស្រី​ ណារី​ដែរ។ សុភា​​និយាយ​ថា​ "ខ្ញុំ​ត្រូវ​សម្រេច​ចិត្ត​រើស​គូ​ដោយ​ខ្លួន​​​ឯង​។ បើ​ឪពុកម្ដាយ​រើស​ឲ្យ​ហើយ​ខ្ញុំ​មិន​ស្រឡាញ់​នោះ​ ខ្ញុំ​មិន​ព្រម​​ទេ"។ កញ្ញា​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ដែល​បាន​ផ្ដល់​បទ​សម្ភាសន៍​បាន​​និយាយ​ស្រដៀងៗ​គ្នា​ថា ​ "ពួក​គេ​ត្រូវ​តែ​មើល​ងាយ​ខ្លួន​​ឯង​ជា​មុន​សិន​ មុន​នឹង​ណែនាំ​ទៅ​ដល់​ឪពុក​ម្ដាយ​នោះ"។
  • នៅ​ជនបទ​ប្រពៃណី​ចាស់​នៅ​ដិតដាម​ ប៉ុន្តែ​​និន្នាការ​ថ្មី​​កំពុង​​វាយ​លុក​
បើ​​ផ្អែក​លើ​និន្នាការ​​ជាក់ស្ដែង​​គេ​សង្កេត​ឃើញ​​ជា​ទូទៅ​ថា​​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​ដែល​​កើត​ឡើង​ដោយសារ​គូ​ស្នេហ៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន​​ឯង​បាន​និង​ កំពុង​រីក​សាយ​ភាយ​ខ្លាំង​នៅ​ទី​ក្រុង​ភ្នំពេញ​ និង​​ទី​ប្រជុំ​ជន​ធំៗ​នៃ​ប្រទេស​​កម្ពុជា​ក្នុង​មួយ​ទសវត្សរ៍​ចុង​ក្រោយ​ នេះ។ រីឯ​នៅ​ជនបទ​វិញ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ភាគ​ច្រើន​នៅ​តែ​​រៀបចំ​ដោយ​ឪពុកម្ដាយ​ដដែល។ ប៉ុន្តែ​និន្នាការ​​ថ្មី​នេះ​បាន​ចាប់​ផ្ដើម​​ចាក់​ឫស​បន្តិច​ម្ដងៗ​នៅ​ជនបទ ​ហើយ។
អ្នកស្រី​ អៀង​ អាយុ​២៤​ឆ្នាំ ​​មាន​កូន​ពីរ​នាក់​នៅ​ក្នុង​បន្ទុក​បាន​និយាយ​​ថា​ នាង​រៀបការ​​ជាមួយ​បុរស​នៅ​ក្នុង​​ភូមិ​តាម​ការ​ណែនាំ​ពី​ម្ដាយ​របស់​នាង។ នាង​អៀង​រស់នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​តាកែវ​ បាន​និយាយ​របៀប​អៀន​ប្រៀន​បន្តិច​នៅ​​ចំពោះ​មុខ​ម្ដាយ​របស់​នាង​ថា​ "ខ្ញុំ​សម្រេច​ចិត្ត​តែ​​តាម​ម្ដាយ​របស់​ខ្ញុំ​ប៉ុណ្ណោះ។​ ម្ដាយ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​រៀបការ​​ជាមួយ​អ្នក​ណា​ ខ្ញុំ​​រៀបការ​ជាមួយ​អ្នក​នោះ"។ រំពេច​នោះ​ម្ដាយ​របស់​នាង​អៀង​ឆ្លើយ​បន្ទរ​មក​ថា​ "កូន​ចៅ​នៅ​ជនបទ​វា​ធ្វើ​​តែ​តាម​ឪពុកម្ដាយ​ប៉ុណ្ណោះ។ ខ្ញុំ​​ទុក​ដាក់​ឲ្យ​នរណា​ វា​ធ្វើ​តាម​​ខ្ញុំ​ហើយ"។
ចំពោះ​យុវជន​វិញ​​ ពួក​គេ​ក៏​​ប្រតិបត្តិ​តាម​​ចាស់​ទុំ​ភាគ​ច្រើន​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​​ពួក​គេ​មាន​លក្ខខណ្ឌ​​មួយ​ចំពោះ​អាណាព្យាបាល។ លក្ខខណ្ឌ​នោះ​គឺ​ឪពុកម្ដាយ​​ជា​អ្នក​ណែនាំ​មែន​ ប៉ុន្តែ​ត្រូវ​មាន​ការ​យល់​ព្រម​ពី​សាមី​ខ្លួន​ដែរ។
លោក​សម្បូរ​នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​កំពង់ស្ពឺ​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​ "យើង​​ធ្វើ​តាម​ឪពុក​ម្ដាយ​ ប៉ុន្តែ​​យើង​ត្រូវ​​ពិនិត្យ​ខ្លួន​ឯង​ដែរ"។
បុរស​វ័យ​ក្មេង​ម្នាក់​ទៀត​ឈ្មោះ​ សុធា​​ អាយុ​២៦​ឆ្នាំ​ ទើប​​មាន​កូន​មួយ​នៅ​ក្នុង​បន្ទុក​ បាន​និយាយ​ថា​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​របស់​គេ​ត្រូវ​បាន​ឪពុក​​ម្ដាយ​ជា​អ្នក​រៀបចំ​ទុក​ដាក់ ​និង​ចង្អុល​បង្ហាញ។ មាន​ដើម​កំណើត​នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​តាកែវ​ ប៉ុន្តែ​​ទើប​មក​រស់នៅ​ទី​ក្រុង​ភ្នំពេញ​បាន​ជិត​មួយ​ឆ្នាំ​ លោក​សុធា​ បាន​និយាយ​ថា​ គាត់​សុខ​ចិត្ត​​ឲ្យ​ឪពុកម្ដាយ​ជា​អ្នក​បង្ហាញ​​ផ្លូវ​​ជា​ការ​​ប្រសើរ​ជាង​ ពីព្រោះ​ឪពុកម្ដាយ​មាន​​បទពិសោធន៍​ជីវិត​ជ្រៅជ្រះ​ល្អ​ជាង។
លោក​ សុធា​ បាន​និយាយ​រិះគន់​ឥរិយាបថ​យុវជន​ និង​​យុវតី​នៅ​ទី​ក្រុង​ដែល​ស្រឡាញ់​គ្នា​មុន​ថា​ គឺ​ជា​ការ​​ស្រឡាញ់​​លើ​តែ​សម្បក​ក្រៅ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ លោក​ ឃី​ កត់​ សម្គាល់​ថា​ "យុវជន​​ និង​យុវនារី​​មួយ​ចំនួន​នៅ​ទី​ក្រុង​ស្រឡាញ់​គ្នា​ដោយ​ពិនិត្យ​លើ​រូប​ សម្ផស្ស​ច្រើន​ជាង​​អត្តចរិត"។
បើ​ទោះ​បី​​ជា​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ភាគ​ច្រើន​ត្រូវ​បាន​ផ្សំ​ផ្គំ​ដោយ​ ឪពុកម្ដាយ​ក៏​ដោយ​ ក៏​និន្នាការ​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​ដោយ​ខ្លួន​បាន​និង​កំពុង​រាលដាល​ដល់​ជនបទ​ ដែរ។ ជា​ការ​ពិត​ យុវជន​​ យុវនារី​​នៅ​ក្នុង​​ស្រុក​បាទី​ ខេត្ត​តាកែវ​ ភាគច្រើន​នៅ​តែ​គោរព​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​​របស់​ឪពុកម្ដាយ​ក្នុង​ការ​រៀប​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​មែន​ ប៉ុន្តែ​​សម្រាប់​នារី​មក​ធ្វើ​ការ​នៅ​រោង​ចក្រ​ ភាគ​ច្រើន​ពួក​គេ​បាន​ស្រឡាញ់​គ្នា​ហើយ​ ទើប​ប្រាប់​ឪពុកម្ដាយ​​ឲ្យ​រៀបការ​ឲ្យ។
និន្នាការ​នំ​ពង្រីក​ខ្លួន​ឲ្យ​ធំ​ជាង​នាឡិ​ ត្រូវ​បាន​​អ្នក​អភិរក្ស​មួយ​​ចំនួន​រិះគន់​​យ៉ាង​ខ្លាំង។ លោក​​មៀច​ប៉ុន​ទី​ប្រឹក្សា​នៃ​វិទ្យាស្ថាន​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ ​បាន​និយាយ​រំលឹក​ថា​ កាល​ពី​ដើម​ឡើយ​​ការ​រៀបចំ​​​ទុក​ដាក់​កូន​ចៅ​ ជា​បន្ទុក​​របស់​អាណាព្យាបាល​ ទាំង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ទាំង​គូ​ស្នេហ៍​ ប៉ុន្តែ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ គូ​ស្នេហ៍​វ័យ​ក្មេង​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​​ទេ​ជា​អ្នក​ទទួល​បន្ទុក​បញ្ហា​នេះ​ ទាំងអស់។ លោក​មៀច​ ប៉ុន​ អាយុ​៧៨​ឆ្នាំ​បាន​និយាយ​ថា​ កាល​ពី​សង្គម​ចាស់​ ឪពុកម្ដាយ​ជា​អ្នក​រៀបការ​ឲ្យ​កូន​ចៅ។ ឥឡូវ​ក្មេងៗ​ស្រឡាញ់​គ្នា​ជា​មុន​ ទើប​ពួក​គេ​ណែនាំ​ទៅ​ឪពុកម្ដាយ​ទាំង​សង​ខាង។
លោក​ប៉ុន​និយាយ​របៀប​ចំអក​ថា​ "ឥឡូវ​នេះ​ក្មេងៗ​ខ្លះ​មិន​ទាំង​សួរ​យោបល់​​ឪពុកម្ដាយ​របស់​ពួក​គេ​ផង​ពួក​ គេ​គ្រាន់​តែ​ជម្រាប​ប្រាប់​ប៉ុណ្ណោះ"។ លោក​ ប៉ុន​ កត់សម្គាល់​ថា​ ស្នេហា​របស់​យុវវ័យ​បច្ចុប្បន្ន​គឺ​ជា​ស្នេហា​ដែល​កើត​ចេញ​តាមរយៈ​សម្បក​ ក្រៅ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​​មាន​ន័យ​ថា​​ ពួក​គេ​មើល​គ្នា​តែ​សម្ផស្ស​ក្រៅ​ទេ​ រីឯ​ស្នេហា​កាល​ពី​ដើម​ គឺ​ជា​​ស្នេហា​​ដែល​កើត​ចេញ​ពី​ការ​ស៊ើប​អង្កេត​លើ​ពូជ​ពង្សវង្ស​ត្រកូល​ យូរ។
តើ​ស្នេហា​​​របៀប​ជំនាន់​ថ្មី​​ និង​​ស្នេហា​ជាន់​ចាស់​មួយ​ណា​ល្អ​ជាង?
លោក​ ប៉ុន​ និយាយ​ភ្លាម​ថា​​ ស្នេហា​រៀបចំ​ដោយ​ចាស់​ទុំ​មាន​ស្ថិរភាព​យូរ​ជាង​ស្នេហា​កសាង​​ដោយ​គូ​​ ស្នេហ៍​ខ្លួន​ឯង។ ហេតុ​ផល​ទី​មួយ​ គឺ​ថា​ចាស់​ទុំ​មាន​បទ​ពិសោធន៍​ច្រើន​ក្នុង​រឿង​​ស្នេហា​ ដែល​អាច​ជួយ​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​ល្អ​សម្រាប់​កូន​ចៅ​ និង​ម្យ៉ាង​ទៀត​ពួក​គេ​យល់​ដឹង​ពី​បញ្ហា​សង្គម​ច្រើន។
ចំពោះ​ហេតុ​ផល​ទី​ពីរ​វិញ​លោក​ ប៉ុន​ ពន្យល់​ថា ​ស្នេហា​បង្កើត​​ដោយ​គូ​ស្នេហ៍​ត្រូវ​បាន​កសាង​ឡើង​មុន​ពេល​រៀបការ​ជា​ច្រើន ​ឆ្នាំ​ពេក ​​ដូច្នេះ​ស្នេហា​នេះ​​អាច​ឆាប់​នឿយណាយ​​បន្ទាប់​ពី​រៀបការ​ហើយ។ ចំណែក​​ឯ​គូ​ស្នេហា​រៀបចំ​ដោយ​ឪពុកម្ដាយ​​ អាច​​មាន​ស្ថិរភាព​យូរ​​​ ពីព្រោះ​រយៈពេល​​ស្នេហា​ទើប​ចាប់​ផ្ដើម​ថ្ងៃ​រៀបការ​តែ​ម្ដង។ លោក​ប៉ុន្តែ​​បាន​អះអាង​ថា​ ​"គ្មាន​​ការ​សិក្សា​ពី​អត្រា​នៃ​ការ​លែង​​លះ​គ្នា​រវាង​ស្នេហា​ខុស​គ្នា​ នេះ​ទេ​ ប៉ុន្តែ​ខ្ញុំ​ជឿជាក់​ថា​ ស្នេហា​​តាម​របៀប​បុរាណ​លែងលះ​​គ្នា​តិច​ជាង​ស្នេហា​សម័យ​ទំនើប។
ប៉ុន្តែ​ខាង​យុវវ័យ​វិញ​យល់​ថា​​ វា​ជា​ការ​ចាំបាច់​ដែល​ពួក​គេ​ត្រូវ​យល់​ចិត្ត​ថ្លើម​គ្នា​ជា​មុន​សិន​មុន​ ពេល​សម្រេច​ចូល​រោង​ការ​ ពីព្រោះ​នេះ​គឺ​ជា​អនាគត​វែង​ឆ្ងាយ​​អស់​មួយ​ជីវិត។ យើង​មិន​អាច​ធ្វើ​ការ​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​តាម​រយៈ​ការ​​ចាប់​ដាក់​នោះ​ឡើយ។
អ្នក​ស្រី​ ជា​​ វណ្ណាត​ អតីត​ នាយិកា​ នៃ​មជ្ឈមណ្ឌល​អភិវឌ្ឍន៍​សង្គម ​មិន​ជំទាស់​ទៅ​នឹង​និន្នាការ​ថ្មី​នេះ​ទេ​ ប៉ុន្តែ​អ្នកស្រី​សំណូមពរ​ឲ្យ​យុវជន​ជំនាន់​ថ្មី​ត្រូវ​សម្រេច​ចិត្ត​ជាមួយ​ នឹង​ការ​ប្រកាន់​ខ្ជាប់​នូវ​សីលធម៌​ សតិសម្បជញ្ញៈ​ និង​ការ​ទទួល​​ខុសត្រូវ​ខ្ពស់។
កត្តា​សេដ្ឋកិច្ច​និង​វប្បធម៌​បរទេស​​ផ្លាស់ប្ដូរ​​ផ្នត់​គំនិត​យុវវ័យ​ ជំនាន់​​ថ្មី​ និន្នាការ​​ថ្មី​នេះ​​ត្រូវ​បាន​យុវវ័យ​ និង​គូ​ស្រករ​វ័យ​ក្មេង​មួយ​ចំនួន​ពន្យល់​ថា​ គឺ​បណ្ដាល​មក​ពី​ឥទ្ធិពល​វប្បធម៌​​បរទេស។ យុវជន​ ម៉ង់​ អាយុ​២២​ឆ្នាំ​បាន​និយាយ​ថា​​ "ពួក​យើង​​ទទួល​ឥទ្ធិពល​​ពី​សង្គម​​ខាង​ក្រៅ​តាមរយៈ​តួ​កុន​បរទេស​ដែល​ សម្រេច​ចិត្ត​​ធ្វើ​អ្វី​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​​ក្នុង​នោះ​មាន​ការ​ជ្រើសរើស​គូ​ ស្រករ​ផង​ដែរ"។
អ្នក​ស្រី​ ជា​ វណ្ណាត​ អតីតិ​នាយិកា ​​នៃ​មជ្ឈមណ្ឌល​អភិវឌ្ឍន៍​សង្គម​ បាន​ពន្យល់​ថា​ និន្នាការ​ថ្មី​នេះ​ បណ្ដាល​មក​ពី​ការ​​ផ្លាស់ប្ដូរ​​នៃ​កត្តា​សេដ្ឋកិច្ច​ សង្គម​ខ្មែរ​ និង​ការ​រីកចម្រើន​​ផ្នែក​​បច្ចេកវិជ្ជា។ ទាក់ទង​នឹង​កត្តា​សេដ្ឋកិច្ច​ អ្នកស្រី​ ជា​ ​វណ្ណាត​ ពន្យល់​ថា​ ពី​មុន​កូន​ចៅ​ទាំងអស់​ ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​គ្រប់គ្រង​របស់​ឪពុកម្ដាយ​ ទាំង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ទាំង​របៀប​រស់នៅ​ ប៉ុន្តែ​​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ កូន​ចៅ​កាន់តែ​ច្រើន​បាន​ក្លាយ​ជា​អ្នក​​ទទួល​ខុសត្រូវ​​ផ្នែក​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​ ដូច្នេះ​ពួក​គេ​មាន​ឥទ្ធិពល​ក្នុង​ការ​ជ្រើសរើស​គូ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង។ តាមរយៈ​ការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​​នេះ​ អ្នក​ស្រី​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ "តួនាទី​ឪពុកម្ដាយ​កាន់​តែ​ចុះ​ខ្សោយ​ជាង​មុន​ក្នុង​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​លើ​ បញ្ហា​ផ្សេងៗ​ ក្នុង​ការ​មាន​ការ​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​ផង​ដែរ"។
ទាក់ទង​ទៅ​នឹង​បច្ចេកវិជ្ជា​វិញ​អ្នកស្រី​ វណ្ណាត​ បាន​និយាយ​ថា​ ដោយ​​សារ​បច្ចេកវិជ្ជា​ជឿនលឿន​នេះ​ យុវជន​អាច​ទំនាក់ទំនង​​គ្នា​បាន​ស្រួល​​ជាង​មុន។ ពី​មុន​ យុវវ័យ​មិន​ងាយ​មាន​ឱកាស​​កសាង​ស្នេហា​នោះ​ទេ​ ពោល​គឺ​ពួក​គេ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​​ការ​ឃ្លាំ​មើល​របស់​អាណាព្យាបាល។
ស្នេហា​គ្នា​មុន​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ខុស​សីលធម៌​សង្គម​
លោក​យាយ​សុខ​ អាយុ​៧៥​ឆ្នាំ​នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​តាកែវ​ បាន​និយាយ​រិះគន់​ការ​ស្រឡាញ់​គ្នា​មុន​ថា​​ គឺ​ជា​ទង្វើ​ខុស​នឹង​សីលធម៌​ ហើយ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​​របៀប​នេះ​មិន​សូវ​មាន​សុភមង្គល​យូរ​អង្វែង​ទេ។ លោក​យាយ​សង្កេត​ថា​ "ស្នេហា​មុន​ពេល​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ហើយ​​បើ​ពួក​​គេ​ផ្ដេសផ្ដាស​ជាមួយ​គ្នា​ទៀត​​នោះ​​ អាពាហ៍ពិពាហ៍​នោះ​ច្រើន​តែ​មិន​បាន​សេចក្ដី​សុខ​ និង​ច្រើន​តែ​លែង​លះ​គ្នា"។
បើ​យោង​តាម​អបិយ​ជំនឿ​ ចាស់​ទុំ​ដែល​ចែកឋាន​ទៅ​ ទាំង​ខាង​ឪពុក និង​ខាង​ម្ដាយ​មិន​ពេញ​ចិត្ត​ទេ​ នៅ​ពេល​​ដែល​ដឹង​ថា​ កូន​ចៅ​ស្រឡាញ់​គ្នា​ ហើយ​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ផ្ដេសផ្ដាស​ជាមួយ​គ្នា​មុន​ពេល​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​នោះ។
ប៉ុន្តែ​​និន្នាការ​ពិភពលោក​ពិសេស​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​អភិវឌ្ឍន៍​មនុស្ស​​ ដែល​ពេញ​វ័យ​ មាន​ចំណូល​ចិត្ត​​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង។​ ភាគច្រើន​ស្រឡាញ់​គ្នា​មុន​ពេល​ឈាន​ដល់​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ពិត​ប្រាកដ។ មនុស្ស​កាន់​តែ​មាន​បំណង​​ធ្វើ​ការ​សម្រេច​កំណត់​​អនាគត​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​ នៅ​ពេល​ដែល​ពួក​គេ​មាន​ភាព​រឹងមាំ​ខាង​ហិរញ្ញវត្ថុ។ អ្វី​​ដែល​យើង​គួរ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ដែរ​នោះ​ នៅ​ប្រទេស​អភិវឌ្ឍន៍​ទាំង​នោះ​​ដូចជា​នៅ​ជប៉ុន​ កូរ៉េ​ខាង​ត្បូង​ អាមេរិក​ និង​អាល្លឺម៉ង់​​ជា​ដើម​អាពាហ៍ពិពាហ៍​របស់​ពួក​គេ​ដល់​ទៅ​រង្វង់​៥០​ភាគរយ​ ឯណោះ​បាន​លែងលះ​គ្នា​ទៅ​វិញ។
ដូច្នេះ​​នៅ​កម្ពុជា​ តើ​ករណី​លែងលះ​គ្នា​នឹង​រឹត​តែ​កើត​ឡើង​ដែរ​ទេ​ នៅ​ពេល​ដែល​យុវជន​​ និង​យុវតី​របស់​យើង​កាន់តែ​ច្រើន​បាន​ជ្រើសរើស​យក​វិធី​ថ្មី​មួយ​នៅ​ក្នុង​ ការ​យក​ប្ដី​ ឬ​ប្រពន្ធ​ដោយ​បញ្ចប់​អ្វី​ដែល​ហៅ​ថា​​ "នំ​មិន​ធំ​ជាង​នាឡិ?"
ពេលវេលា​នឹង​អាច​ប្រាប់​យុវជន​ និង​យុវតី​របស់​យើង​ឲ្យ​ធ្វើការ​​ជ្រើសរើស​ស្វាមី​ ឬ​ភរិយា​ដែល​ពួក​គេ​អាច​រស់​នៅ​ជាមួយ​គ្នា​ដល់​ចាស់​កោង​ខ្នង។ វា​នឹង​គ្មាន​អ្វី ជា​កំហុស​ឆ្គង​ឡើយ​​នៅ​ក្នុង​ការ​ដើរ​តាម​ទ្រឹស្ដី​​នំ​មិន​ធំ​ជាង​នាឡិ​ ឬ​នំ​ធំ​ជាង​នាឡិ។ អ្វី​សំខាន់​បំផុត​នោះ​​ គឺ​ពួក​គេ​ត្រូវ​ឆ្លាត​វៃ​​នៅ​ក្នុង​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​ដើម្បី​រក​មិត្ត​មួយ​ រយ​ឆ្នាំ​ដែល​អាច​កសាង​​គ្រួសារ​​តូច​មួយ​ជា​មួយ​គ្នា​ ដោយ​​អាច​រស់នៅ​ក្នុង​ភាព​ថ្លៃ​ថ្នូរ​នៅ​ក្នុង​សង្គម។
អ្វី​ដែល​គេ​ត្រូវ​ប្រយ័ត្ន​នោះ ​​គឺ​មិន​ត្រូវ​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រវត្តិ​នៃ​អត្រា​លែងលះ​គ្នា​ដ៏​​គួរ​ឲ្យ​ខ្លាច​ នៅ​ប្រទេស​អភិវឌ្ឍន៍​ចូល​មក​សណ្ឋិត​​នៅ​​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ដោយ​ធ្វើ​ឲ្យ​កុមារ​ជា​ច្រើន​កំព្រា​ឪពុក ឬ​ម្ដាយ​​ ឬ​ក៏​រស់នៅ​ដោយ​មាន​ឪពុក​ ឬ​ម្ដាយ​ដែល​មិនមែន​ជា​ឪពុក​ម្ដាយ​បង្កើត​របស់​ខ្លួន។ ការ​ស្រាវជ្រាវ​បង្ហាញ​កុមារ​ដែល​រស់នៅ​ជាមួយ​ទាំង​ឪពុក​និង​ម្ដាយ​​បង្កើត​ របស់​​ខ្លួន​ ឆ្លាត​ជាង​កុមារ​ដែល​មិន​បាន​រស់នៅ​​ជាមួយ​ទាំង​ឪពុក​និង​ម្ដាយ​បង្កើត៕

Labels